Vanliga frågor

Nedan hittar du våra vanligaste frågor och svar. Om du inte kan hitta svaret på din fråga, tveka inte att kontakta oss genom att maila till info@kroatienspecialisten.se eller ringa till 0771-800 300.

Aktuella frågor

  • Jag flyger med SAS via er, kommer mitt flyg påverkas av strejken?

    Vi har full förståelse att SAS-strejken kan skapa oro och funderingar. Vi följer kontinuerligt förhandlingarna och hoppas givetvis att parterna kommer hitta en lösning så snabbt som möjligt. Blir din flight påverkad av strejken kommer vi kontakta dig via sms/mejl med mer information.

    Bokar man en resa via en paketresearrangör som Kroatienspecialisten har man alltid en extra trygghet via paketreselagen.

    Vad gäller för mig som har en utresa med SAS?
    Om det ej är möjligt att hitta ett ersättningsflyg avbokas resan och du erhåller full återbetalning. Det tar upp till 5 dagar innan pengarna är återförda till ditt kort/konto.

    Vad gäller för mig som befinner mig på resmålet?
    Drabbas er hemresa av SAS-strejken kommer vi kontakta er med information vad som gäller för er resa. Bli en flight inställt kommer SAS inleda ombokningsprocessen omedelbart. Skulle strejken leda till att er hemresa behöver tidigareläggas har ni rätt till prisavdrag för den delen av resan som uteblir. Detsamma gäller om hemresan behöver senareläggas eller hemresan drabbas av andra ändringar, då får ni ersättning för eventuella merkostnader. Sådana merkostnader ska vara skäliga och du som kund har en skyldighet att begränsa din skada i möjligaste mån. Spara kvitto och liknande då ersättning ska kunna styrkas.

    Om du inte hör något från oss ska du åka ut till flygplatsen som normalt och vi önskar dig en riktigt trevlig semester.

    Generell information om vad som gäller vid strejker finns här

    Status på flygningar som kan komma att bli avbokade finns på SAS hemsida här.
     

  • Jag behöver nytt pass - kan jag resa med nationellt ID-kort till Kroatien?

    För dig som behöver ett nytt pass - du kan resa inom EU/ESS/Schengen med ett nationellt ID-kort. Enligt svensk polis kan du ansöka om nationellt ID-kort istället för pass när du ska resa inom Europa för snabbare handläggning.

  • Stämmer det att jag inte längre behöver använda munskydd på flyget?

    Det stämmer. Vi flyger med SAS och Croatia Airlines och dessa flygbolag har inte längre krav på munskydd vid flygningar till Kroatien. 
     

  • Kan jag resa som vanligt ner till Kroatien?

    Ja, det kan du. Sedan den 9 april 2022 hävde kroatiska myndigheter samtliga covidrestriktioner för inresa i Kroatien.

    Det betyder att du varken behöver ett giltigt covidbevis eller behöver fylla i ett inreseformulär för att resa till Kroatien. Du kan alltså resa in i Kroatien oavsett om du är fullvaccinerad eller ej, precis som det var innan pandemin. 

    Lär mer här 

Bokning och betalning

  • Hur betalar jag min resa?

    När du bokat en resa med oss kan du själv välja hur du vill betala för din resa. De alternativ vi erbjuder är:

    1. Betala via bank/internetbank
    Du betalar till bankgiro 5712-1683. Det är viktigt att du anger OCR-numret som du hittar på bokningsbekräftelsen. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar innan betalningen är oss tillhanda. Om du skulle bli sen med din betalning kan du skicka ett betalningsunderlag till oss, exempelvis i form av en kopia av ett kvitto. Ta en bild eller skärmdump och skicka till info@kroatienspecialisten.se
    När det är mindre än 7 dagar kvar till avresa måste ett kvitto på att betalningen skett skickas omgående.

    2. Betalning med Swish eller bankkort
    På vår hemsida kan man även betala med Swish eller bankkort. Logga in på Min Sida med din e-postadress och lösenordet som finns i din bokningsbekräftelse. Vi accepterar både VISA och Mastercard.

  • Hur får jag min bokningsbekräftelse?

    Bokningsbekräftelse får du via e-post inom några minuter efter genomförd bokning. 
    Har du valt post din bokningsbekräftelse kommer att postas hem till dig. 

  • Hur får jag min biljett?

    Bokningsbekräftelsen gäller som resebevis/biljett efter erlagd slutbetalning. Efter slutbetalning får du en ny kopia på bokningsbekräftelsen tillsammans med en hotellvoucher (vid bokning av boende) cirka två veckor innan avresa. För dig som väljer utskick via e-post får du dessa dokument som bilaga som du skriver ut själv och tar med till resmålet. 

  • Vad täcker Kroatienspecialistens Av- och ombokningsskydd?

    Med Kroatienspecialistens Av- och ombokningsskydd får du bl. a. utökat öppet köp, fri ombokning,  pengarna tillbaka om du, nära anhörig eller medresenär skulle bli akut sjuk eller om något annat inträffar som hindrar dig från att utnyttja en inbokad resa. Känn dig trygg med ett skydd, som varken ingår i din hemförsäkring eller bankkortets avbeställningsskydd. Läs mer här. 

  • Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?

    Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Vi rekommenderar att du köper vår av- och ombokningsförsäkring, som bla ger dig öppet köp i 120 dagar innan avresa, fri avbokning vid sjukdom eller annan oförutsedd händelse och fri ombokning. Läs mer här

  • Vad har ni för betalningslösning?

    Kroatienspecialistens betalningslösning hanteras av NETS, vilket innebär att inga kontokortsnummer bearbetas eller lagras i vårt system. All information om transaktionerna erhålls i krypterad form. I och med detta följer vi kontokortsföretagens regelverk (PCI DSS) vilket är ett krav för att vi ska få ta emot betalning med kontokort. Allt för din säkerhet vid betalning via kroatienspecialisten.se.

    För ytterligare frågor gällande betalningar kontakta Kroatienspecialistens kundtjänst via e-post: info@kroatienspecialisten.se eller via telefon, 0771 800 300.
    Våra fullständiga betalningsvillkor hittar du i våra resevillkor.

  • Kan vi boka tillsammans men betala med olika kort?

    Självklart går det bra. Logga in på din bokning via Min sida, där kan du/ni välja valfritt belopp att betala. Det finns ingen gränns på hur många inbetalningar ni kan göra. Är ni exempelvis tre sällskap i samma bokning som vill betala var för sig, kan ni göra tre olika inbetalningar med valfritt belopp. 

  • Erbjuder ni reseförsäkring?

    Förutom Av- och ombokningsskydd erbjuder vi även Reseförsäkring Plus. Det är en av marknadens bästa reseförsäkringar och den stärker grundreseskyddet i din hemförsäkring. Avbeställningsskydd är ett skydd som gäller före avresa medan reseförsäkring är ett skydd som gäller under din resa, från det du lämnar hemmet tills dess du kommer hem igen. Läs mer här. 

  • Vad innebär Resegarantin?

    Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Läs mer här. 

  • Får jag pengarna tillbaka om resan blir inställd?

    Skulle din inbokade resa mot förmodan bli inställd så följer vi som alltid paketreselagen. Kroatienspecialisten har infört 3 dagars återbetalningsgaranti mot normalt 14 dagar som paketreselagen kräver. 
     

  • Vad betyder det att min bokning är på väntelista?

    Det betyder att vi tar emot bokningen som en förfråga och dubbelkollar med boendet om just den rumstypen du önskar finns ledig. Om den finns ledigt får du en bekräftelse från oss via mejl. Om den inte finns ledig kan det finnas andra rumstyper som är lediga i stället. I vilket fall informerar vi dig. Du kommer få svar vanligtvis inom 24 timmar på vardagar.

  • Kan barn och ungdomar under 18 år resa själva?

    För dem som ännu inte fyllt 18 år krävs ett intyg från vårdnadshavare för att få resa på egen hand till Kroatien. Intyget bör vara på engelska (eller kroatiska). Intyget kan man ladda ner HÄRIFRÅN. Fyll i alla uppgifter, bifoga kopior på vårdnadshavares legitimation och underskrifter. Intyget skickas till oss via e-post eller brev:

    Kroatienspecialisten AB
    Rosengatan 8
    172 70 Sundbyberg
    info@kroatienspecialisten.se

    För vårdnadshavare och minderårig med olika efternamn rekommenderar Sveriges ambassad att ett personbevis på engelska medförs där familjeförhållandet framgår. Kom ihåg att upplysa Skatteverket att intyget ska vara på engelska. För minderåriga som reser med annan person än vårdnadshavare krävs ett intyg där det framgår att vårdnadshavare gett sitt samtycke till resan med denna/dessa person/er, ett sådant kan man ladda ner HÄR.

    Ifall felaktiga uppgifter lämnats som medför att resan inte kan genomföras kommer en avgift motsvarande gällande resevillkor för avbokningar att tas ut.

    För mer information, besök swedenabroad.com

  • Vad kostar resan för barn under 2 år?

    Barn som på avresedagen ej fyllt 2 år (infant) betalar endast 400 kr för sin resa. Detta under förutsättningen att de inte har eget säte på flygplanet samt sover i förälders bädd eller i spjälsäng. Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats.

  • Kan jag lämna önskemål på boende?

    Självklart kan vi skriva till ett önskemål på bokningen. Har du specifika önskemål om boende nära medresenärer, våningsplan eller rumsläge ber vi dig att ta kontakt med oss. 

    Telefon: 0771-800 300
    E-post: info@kroatienspecialisten.se

    Vi kan dock inte garantera att önskemålet uppfylls, men vi gör alltid vårt bästa. 

  • Vad är enkelrumstillägg?

    De flesta hotell har rum med minst två sängplatser, t.ex. ett dubbelrum. När du bokar ett sådant rum ensam så innebär det att den andra sängen står tom. Hotellet tar då ut ett enkelrumstillägg (också kallat tombäddstillägg) som täcker upp den summa som hotellet annars skulle fått in om två personer bokat rummet. Kostnaden för rummet är nämligen densamma oavsett om det är en eller två personer som bor i rummet. Det finns däremot vissa hotell som har rum med enbart en ordinarie säng och då slipper du betala enkelrumstillägg.

  • Hur bokar jag ett hotell som är rullstolsanpassat?

    Vi rekommenderar att du kontaktar oss vid bokning om du har särskilda behov inför din kommande resa. Du har då möjlighet att få uppgifter om resmålets lämplighet samt dörrmått och tillgång till ramper med mera på respektive hotell.

    Gör oss uppmärksamma på din funktionsnedsättning, vare sig det är synligt eller dolt, uppge så noggrant som möjligt. Speciella bekräftade önskemål ska noteras på biljetten. 

Bagage och incheckning

  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    Läs mer om bagageregler och tillåtna vikten på bagaget här.

  • Är incheckat bagage inkluderat i resans pris?

    Handbagage på max 8 kg ingår alltid i resans pris. Om du vill ta med incheckat bagage tillkommer en extra avgift.  
    I bokningsdialogen väljer du om du vill lägga till incheckat bagage. Om du redan bokat en resa kan du lägga till incheckat bagage via Min sida (senast 14 dagar innan avresa) eller genom att ringa vår kundservice.

  • Vilken tid bör jag vara vid incheckningen?

    Du bör vara på flygplatsen två timmar före flygets avgång både i Sverige och i Kroatien. Incheckningen stänger ca en timme före avgång.

    För dig som reser från Arlanda rekommenderar vi att du är på flygplasten minst tre timmar innan avgång. Detta på grund av långa väntetider i säkerhetskontrollen till följd av bemaningsproblem. 

  • Vad gäller när jag har med mig medicin eller värdesaker?

    Mediciner, värdesaker och stöldbegärligt gods som till exempel elektronisk utrustning, kameror, datorer, smycken, kontanter och föremål som du inte kan undvara bör packas i handbagaget. Enligt regler får man i handbagaget medta vätskor, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Dessa skall placeras i en genomskinlig 1-liters plastpåse som skall vara återanslutningsbar. Mediciner, barnmat och vätska som ingår i särskild diet får medtagas i handbagaget. Vassa föremål, t ex saxar, ska packas i resväskan som checkas in.

  • Kan jag ta med barnvagn på flyget?

    Du får ta med en barnvagn/sulky gratis på flyget.
    Vi rekommenderar att barnvagnen packas i plast eller skyddas på något annat vis innan den checkas in. Vad som gäller för de olika flygbolagen läs mer här. 

  • Hur går jag tillväga med försenat eller skadat bagage? 

    Om ditt bagage försvunnit, skadats eller är försenat måste du omgående göra en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Ta kontakt med flygbolagets representant eller ankomstservice på flygplatsen för anvisningar om hur du skall gå tillväga. Se till att du får PIR-rapporten i original, tillsammans med bagagetagg (kvittot), då denna krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler.  

    Om ditt bagage inte kom fram till resmålet är du välkommen att kontakta vår personal på plats om du har frågor. Flygbolaget gör sitt bästa för att leverera bagaget så fort som möjligt.   

    Ersättning för försenat, försvunnet och skadat bagage ingår även i vissa reseförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information.  

    Läs mer om försenat och skadat bagage här

Inför resa

  • Pass - vilka regler är det som gäller?

    Vi rekommenderar att du alltid tar med ditt pass, vart du än reser. Detta gäller såväl barn som vuxna.
    Svenska medborgare kan resa till Kroatien utan pass om de istället har med sig nationellt ID-kort.

    Kontrollera i god tid före avresa att ditt pass eller nationellt ID-kort är giltigt för hela utlandsvistelsen och att det inte är trasigt.

    Svensk medborgare av utländskt ursprung har i vissa fall inte automatisk inreserätt i ett land. För aktuell information vad som gäller har du själv ansvar att kontakta respektive lands ambassad eller konsulat.
    Kroatienspecialisten ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller ej har giltigt pass eller visum.

    Svenska medborgare behöver inte visum för inresa till Kroatien.  

    För mer information hänvisar vi till Ambassadens reseinformation

  • Vad händer om jag ej har ett giltigt pass?

    Saknar du ett giltigt pass kan du bli nekad ombordstigning. Det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de handlingar som är nödvändiga för resans genomförande.
    Kroatienspecialisten ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller ej har giltigt pass eller visum.

    Hur länge ska mitt pass vara giltigt?
    För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan.

  • Hur funkar det att resa med funktionsnedsättning?

    Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad semester som möjligt. För att kunna uppnå detta är det mycket viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande semester.

    Några av våra hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Ibland är omgivningarna svårframkomliga utan gångvägar och med höga trottoarkanter. Kontakta oss för mer information och prisuppgift.

    Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som tex. elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.

    Observera att det oftast är omöjligt att ta med rullstolar på transferbussar. Vi hjälper gärna till att ordna annan anpassad transport, men denna extrakostnad får du själv betala. Beställer du ändå vår ordinarie transfer, gör vi inga återbetalningar om ordinarie transport inte kan utnyttjas. Våra reseledare har tyvärr inte någon möjlighet att lyfta eller bära personer med rörelsehinder eller deras bagage. Ospecificerade resor rekommenderas inte för rörelsehindrade.

  • Ska man växla pengar innan resan eller inte?

    Nej, du behöver inte växla pengar innan resan.

    Att ta ut pengar i Kroatien är väldigt lätt, det finns gott om bankomater med uttagsinstruktioner på flera språk. Bra att veta är att det kan tillkomma en uttagsavgift ( upp till 35 kr per uttag ) beroende på vad man har för bank hemma i Sverige. Vissa bakomater kan även ta extra uttagsavgifter, välj därför en bankomat från en lokal bank för att försäkra dig om att du får de lägsta uttagsavgifterna och bästa växlingskursen. Men utöver det så är det mer fördelaktigt att ta ut pengar på plats i Kroatien än hemma i Sverige. Vill man och har möjlighet kan man växla lite pengar innan resan för att ha kontanter den första dagen. Det går också bra att betala med kort på de flesta ställen i Kroatien. 

Flygresan

  • Kan jag boka sittplats ombord på flyget?

    På vissa flygningar är platserna redan förutbestämda och går inte att ändra vid incheckningen. Ibland kan det även hända att sällskapet inte får sitta tillsammans ombord. Önskemål om sittplats kan framföras vid incheckning på flygplatsen men kan ej garanteras.

    På flygningar med flygbolaget SAS kan du själv boka sittplats online på www.sas.se (endast för utresa) tidigast 22 timmar innan avresa. Efter incheckning är du själv ansvarig för att komma i tid till gaten för ombordstigning.
     

  • Kan jag flyga om jag är gravid?

    Bestämmelserna om flygning för gravida kvinnor kan skilja sig från bolag till bolag. För Kroatienspecialistens resor gäller följande: Gravida kvinnor tillåts flyga fram till fyra veckor innan beräknad födsel. Resan måste då vara avslutad innan man påbörjar den fjärde veckan innan beräknad födsel.

  • Vad gäller vid en flygförsening?

    Tyvärr så är förseningar oundvikliga för alla flygbolag. Tekniska problem, trängsel i luftrummet, dåligt väder och liknande är alla vanliga orsaker till att förseningar uppstår. Med tanke på detta är det en bra idé att ha minst 4 timmar till godo mellan eventuella anslutande transporter.

    Vid förseningar måste du förhålla dig till den information som du får av flygbolaget eller flygbolagets representant.
    När förseningen förväntas dra ut på tiden har du som passagerare rätt till assistans i förhållande till väntetiden och förutsatt att detta inte orsakar ytterligare försening av resan. Assistans innefattar mat/enklare förtäring och dryck (ej alkohol).

    Förseningsintyg
    Om du är i behov av ett förseningsintyg efter din resa, kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
    Observera att vi endast skapar förseningsintyg när förseningen överstiger 3 timmar.

  • Finns det taxfree försäljning ombord på flyget?

    På våra flyg ingår inte förbeställd taxfreeförsäljning ombord, därför skickas inte heller någon taxfreekatalog. Dock finns det ett begränsat utbud av taxfreevaror till försäljning ombord. Vi rekommenderar därför att man handlar på taxfreebutikerna på flygplatserna innan du går ombord eller i Kroatien innan hemresan. 

På resmålet

  • Hur fungerar transfer när jag reser med charterflyg?

    På de flesta resor är transfer valfritt och ingår inte i resans pris, men kan köpas till i samband eller efter din bokning.
    Har du en bokad resa står det på din biljett om du har köpt till transfer eller inte.

    Transfer till och från hotellet sker med buss och ibland minibuss. Vid ankomst på flygplatsen möter reseledare upp dig och hänvisar dig till rätt transferbuss. Ibland sker transfern gemensamt för flera ankommande/avgående flyg. Detta kan innebära att du kan få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Reseledare medföljer inte alltid på transferbussen och i de fall de gör det är transfern inte tänkt som en guidad tur.

    Dagen innan avresa kommer du få ett SMS med information om tid och plats för upphämtning. Har du några frågor kan du alltid kontakta våra reseledare via servicetelefonen.

    För transferbussar gäller samma regler som i Sverige dvs. babyskydd finns inte att låna. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd/barnstol för bebisen. Alla bussar är dock inte utrustade med trepunktsbälten, så vi kan inte garantera att bälten som finns i bussen passar till att fästa ditt babyskydd med. För barn över 3 år finns det sittkuddar att låna.

    Läs mer här

  • Hur lång tid tar transfer?

    Beroende på vart i Kroatien du ska, tar transfern olika lång tid.
    Läs om transfertid till varje resemål här: 

  • När hämtar transferbussen mig vid hemresa?

    Dagen innan avresa kommer du få ett SMS med tid och plats för upphämtning. Vänligen observera att du mottar sms:et på det mobilnummer som är angett på din bokning. Om mobilnumret i din bokning ändras eller du använder en annan telefon på resmålet ber vi dig kontakta oss för att uppdatera telefonnumret i din bokning. Hur långt i förväg du blir hämtad skiljer sig mellan olika destinationer.

    Får du inte ett SMS dagen före hemresa ber vi dig kontakta våra reseledare via servicetelefonen vars nummer du får vid ankomst.

  • Finns det reseledare på alla resmål?

    På de flesta större destinationer kan du träffa våra reseledare. Reseledare möter upp dig vid ankomst och de är även anträffbara på hotellen under vissa tider, eller på deras kontor. Om du inte har möjlighet att träffa reseledarna har du möjlighet att få hjälp via vår servicetelefon. Telefonnumret till reseledarna hittar du i ditt välkomstbrev som du får vid ankomsten på flygplatsen. Tveka inte att kontakta dem för råd eller information. De finns till för din skull! Våra reseledare är skandinavisktalande men ibland kan även engelskspråkig personal förekomma.

    Vår servicenivå är indelad i tre kategorier: full service, telefonservice och lokal service och kan skilja sig mellan låg och högsäsong. Läs mer vad varje kategori innebär här. Information för vad som gäller för din destination hittar du på vår hemsida under fliken "transfer och service" på varje resmål.

  • Hur fungerar in- och utcheckning på hotellet?

    Vid ankomst på förmiddagen eller tidigt på eftermiddagen händer det att rum/lägenheter ännu inte är iordningställda. Det är vanligt att rum/lägenheter inte kan disponeras innan 15.00. Enligt internationella hotellbestämmelser skall rum/lägenheter lämnas före 11.00 på avresedagen (i undantagsfall tidigare). Detta gäller även om hemresan sker sent på kvällen. Ofta kan hotellet erbjuda utrymme för bagageförvaring samt något eller några rum som disponeras gemensamt av hemresande för t.ex. ombyte och dusch. Kroatienspecialisten ansvarar inte för gästernas bagage.

  • Vad har jag för utsikt från min balkong?

    På de boenden som har balkong kan utsikten klassificeras i olika nivåer som utgår från hotellets officiella information. Vi försöker dock alltid visa och beskriva balkongerna så rättvist och utförligt vi kan.

    Balkong/Balkong mot omgivning: I de fall där det endast är angivet att lägenheten eller rummet har balkong så har man utsikt mot omgivande bebyggelse eller grönområde, exempelvis omgivande berg eller en park.

    Balkong mot havssida: Balkonger med den här beskrivningen ligger på den sida av huset som är vänd mot havet. Det betyder inte att man har havsutsikt, men däremot oftast att solen ligger på under större delen av dagen eller att den har kvällssol. Begreppet ”havssida” används bara som en lägesbeskrivning och kostar inget extra.

    Balkong med delvis havsutsikt: Med delvis havsutsikt menas att havet till en inte oväsentlig del är skymt av exempelvis flera träd, andra hus eller kan ses från en begränsad vinkel från balkongen.

    Balkong med havsutsikt: Om utsikten antingen är helt fri eller marginellt skymd av till exempel ett enstaka träd eller hus anses detta vara havsutsikt.

  • Vad ingår i hotellmåltiderna?

    Halvpension
    I halvpension ingår vanligtvis frukost- och middagsbufféer om inte annat angivits på bokningsbekräftelsen. 

    Frukost
    Frukost ingår på alla hotell förutom lägenhetshotell. 

  • Hur många rum och bäddar har min lägenhet?

    Enrumslägenheter är ofta små och består av kombinerat sovrum/vardagsrum/pentry. Enrumslägenheterna är lämpliga för 2-3 personer.

    Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum/pentry där det oftast finns extrabäddar i bäddsoffa. Tvårumslägenheterna är lämpliga för 2-4 personer.

    Trerumslägenheter har oftast två separata sovrum och kombinerat vardagsrum/pentry där det ibland finns extrasängar i bäddsoffa. Trerumslägenheter är lämpliga för 4-6 personer. Den första siffran anger i regel ordinarie antal bäddar och den andra siffran anger i regel antal extrabäddar.

    Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheter på ett och samma lägenhetshotell. Köken är enkelt utrustade, saknar oftast ugn och har endast två kokplattor. Även möblemanget är baserat på antal ordinarie bäddar i rummet. Mer information om vad som ingår i ditt boende hittar du på vår hemsida under lägenhetens beskrivning.

  • Hur är extrasängarna?

    Extrasängarna håller vanligtvis inte samma komfort som de ordinarie sängarna och kan vara bäddsoffa eller bäddfåtölj. Om ett hotellrum eller lägenhet har möjlighet till extrasäng får du räkna med att det blir trångt. Det är också vanligt att extrasängarna är kortare och smalare än ordinarie bäddar.

  • Finns det spjälsäng på hotellet?

    Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats.

  • Vad betyder självhushåll och avresestäd?

    När vi i objektets beskrivning skriver att det är självhushåll och avresestädning betyder det:

    • Du kommer till en nystädad lägenhet med rena lakan och handdukar.
    • Ingen mer städning sker under din vistelse, lägenheten städas efter din avresa till nästa gäst.
    • De flesta boenden byter handdukar mitt i veckan, ej lakan. Om du har behov av nya lakan och handdukar, fråga din värd om du kan få nya.
    • Om du har bokat två veckors resa, sker städning med byte av lakan efter den första veckan.
    • På de flesta boenden ingår förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa. Om det inte skulle finnas, fråga din värd vad som gäller på ditt boende.
    • På alla boenden finns kastruller och stekpanna, en uppsättning bestick, tallrikar och glas per person. På de flesta boenden finns vattenkokare och kaffebryggare. Om det inte skulle finnas, fråga din värd om du kan få låna.
  • Har jag rätt till sjukvård i Kroatien?

    Kroatien blev medlem i EU 2013 och omfattas därmed av det europeiska sjukförsäkringskortet. Detta ger innehavaren rätt till nödvändig sjukvård i den offentliga sjukvården på samma villkor som Kroatiens egna invånare. Kortet kan beställas via Försäkringskassans hemsida:
    Försäkringskassan - Europeiska sjukförsäkringskortet
    Det europeiska sjukförsäkringskortet ersätter inte exempelvis hemresor med ambulansflyg och ger inte samma skydd som en privat reseförsäkring. Beställ kortet i god tid då det kan ta upp till 10 arbetsdagar att utfärda.

  • Vad innebär vuxenhotell?

    I kategorin vuxenhotell har vi handplockat hotell som passar utmärkt för vuxna som reser utan barn. Detta innebär dock ingen garanti för att det är helt barnfritt.

  • Vad skiljer sig mellan hög-och lågsäsong?

    Mycket av informationen som ges i hotell- och resmålsbeskrivningarna gäller först och främst högsäsong. Resmålets karaktär kan variera beroende på tidpunkten för din resa. Det kan förekomma avvikelser gällande aktiviteter och utbud på hotell och stränder, exempelvis kan hotell och stränder ha ett färre antal restauranger öppna under lågsäsong och strand- och sportaktiviteterna är begränsade.

  • Hur bokar jag en utflykt?

    På de flesta resmål erbjuds ett varierat utflyktsprogram. Detta program arrangeras av vår lokala samarbetspartner. Anmälan och betalning sker direkt till våra representanter på resmålet. Lokala restriktioner, väderförhållanden och andra skäl kan göra att avresedagar läggs om.

  • Kan man ta ut pengar på bankomat?

    Ja, det går jättebra att ta ut pengar från bankomat i Kroatien. 

    Bra att veta är att vissa bakomater kan ta extra uttagsavgifter, välj därför en bankomat från en lokal bank för att försäkra dig om att du får de lägsta uttagsavgifterna och bästa växlingskursen. Välj alltid den lokala valutan när du tar ut pengar med kort utomlands, det gäller även när du betalar med kortet.

Parkering

Boka parkering på flygplatsen när du reser med Kroatienspecialisten från Luleå, Skellefteå, Östersund, Örnsköldsvik, Umeå samt Stockholm och Göteborg.

Reseguider

Här samlar vi alla våra reseguider till Makarska Rivieran, Brac, Vodice och andra resmål i Kroatien. I dem hittar du en blandning av våra bästa tips, lite historia, en uppsjö av sevärdheter och genuina restauranger du inte får missa.

Transfer

Reseledare står framför transferbussar i Kroatien

Våra guider möter upp er på flygplatsen och informerar er om transfer som väntar på er efter ankomsten.

Bagageregler

Bagageregler

Bagageregler - Här hittar du information om bagage inför din resa. Handbagage ingår alltid För alla charterresor med Kroatienspecialisten, oavsett flygbolag, handbagage upp till flygbolagets viktgräns ingår alltid i resans pris medan incheckat bagage är ett tillval mot kostnad. När du b...

Information om inresa i Kroatien

Aktuell information vid inresa i Kroatien

Aktuell information för dig som reser till Kroatien

Våra Utflykter

Våra utflykter i Kroatien från Split, Dubrovnik, Hvar, Brac och Makarska rivieran.