Vanliga frågor

Nedan hittar du våra vanligaste frågor och svar. Om du inte kan hitta svaret på din fråga, tveka inte att kontakta oss genom att maila till info@kroatienspecialisten.se eller ringa till 0771-800 300.

Aktuella frågor

  • Hur är det att semestra i Kroatien?

    Kroatien är ett fantastiskt land att semestra i - i alla fall om du frågar våra resenärer. Utöver att Kroatien är ett otroligt vackert land med både hav, stränder och berg är också befolkningen väldigt gästvänliga och trevliga mot turister. Landet i sig är dessutom väldigt rent och fräscht. Här kan du läsa mer om varför våra resenärer älskar att semestra i Kroatien. 

Bokning och betalning

  • Hur betalar jag min resa?

    När du bokat en resa med oss kan du själv välja hur du vill betala för din resa. De alternativ vi erbjuder är:

    1. Betala via bank/internetbank
    Du betalar till bankgiro 5712-1683. Det är viktigt att du anger OCR-numret som du hittar på bokningsbekräftelsen. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar innan betalningen är oss tillhanda. Om du skulle bli sen med din betalning kan du skicka ett betalningsunderlag till oss, exempelvis i form av en kopia av ett kvitto. Ta en bild eller skärmdump och skicka till info@kroatienspecialisten.se
    När det är mindre än 7 dagar kvar till avresa måste ett kvitto på att betalningen skett skickas omgående.

    2. Betalning med Swish eller bankkort
    På vår hemsida kan man även betala med Swish eller bankkort. Logga in på Min Sida med din e-postadress och lösenordet som finns i din bokningsbekräftelse. Vi accepterar både VISA och Mastercard.

  • Hur får jag min bokningsbekräftelse?

    Bokningsbekräftelse får du via e-post inom några minuter efter genomförd bokning. 
    Har du valt post så kommer din bokningsbekräftelse att skickas hem till dig. 

  • Hur får jag min biljett?

    Bokningsbekräftelsen gäller som resebevis/biljett efter erlagd slutbetalning. Efter slutbetalning får du en ny kopia på bokningsbekräftelsen tillsammans med en hotellvoucher (vid bokning av boende) cirka två veckor innan avresa. För dig som väljer utskick via e-post får du dessa dokument som bilaga i mejlet.

  • Vad täcker Kroatienspecialistens Av- och ombokningsskydd?

    Med Kroatienspecialistens Av- och ombokningsskydd får du bl. a. utökat öppet köp, fri ombokning,  pengarna tillbaka om du, nära anhörig eller medresenär skulle bli akut sjuk eller om något annat inträffar som hindrar dig från att utnyttja en inbokad resa. Känn dig trygg med ett skydd, som varken ingår i din hemförsäkring eller bankkortets avbeställningsskydd. Läs mer här. 

  • Kan jag ändra eller avboka min resa kostnadsfritt?

    Det är normala av- och ombokningsregler som gäller. Vi rekommenderar att du köper vår av- och ombokningsförsäkring, som bla ger dig öppet köp i 120 dagar innan avresa, fri avbokning vid sjukdom eller annan oförutsedd händelse och fri ombokning. Läs mer här

  • Vad har ni för betalningslösning?

    Kroatienspecialistens betalningslösning hanteras av NETS, vilket innebär att inga kontokortsnummer bearbetas eller lagras i vårt system. All information om transaktionerna erhålls i krypterad form. I och med detta följer vi kontokortsföretagens regelverk (PCI DSS) vilket är ett krav för att vi ska få ta emot betalning med kontokort. Allt för din säkerhet vid betalning via kroatienspecialisten.se.

    För ytterligare frågor gällande betalningar kontakta Kroatienspecialistens kundtjänst via e-post: info@kroatienspecialisten.se eller via telefon, 0771 800 300.
    Våra fullständiga betalningsvillkor hittar du i våra resevillkor.

  • Kan vi boka tillsammans men betala med olika kort?

    Självklart går det bra. Logga in på din bokning via Min sida, där kan du/ni välja valfritt belopp att betala. Det finns ingen gräns på hur många inbetalningar ni kan göra. Är ni exempelvis tre sällskap i samma bokning som vill betala var för sig, kan ni göra tre olika inbetalningar med valfritt belopp. 

  • Erbjuder ni reseförsäkring?

    Förutom Av- och ombokningsskydd erbjuder vi även Reseförsäkring Plus. Det är en av marknadens bästa reseförsäkringar och den stärker grundreseskyddet i din hemförsäkring. Avbeställningsskydd är ett skydd som gäller före avresa medan reseförsäkring är ett skydd som gäller under din resa, från det du lämnar hemmet tills dess du kommer hem igen. Läs mer här. 

  • Vad innebär Resegarantin?

    Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Läs mer här. 

  • Varför kan jag bli erbjuden ett nytt hotell- eller rumsalternativ när jag redan har bokat min resa?

    I vissa fall, vid sällsynta tillfällen, kan det hända att det bokade rummet eller hotellet inte är tillgängligt efter att bokningen har slutförts. Detta beror på att vissa hotell i Kroatien behöver godkänna bokningen baserat på deras tillgänglighet. Om hotellet av någon anledning inte kan godkänna den specifika bokningen, exempelvis om de har en begränsad mängd rum och den valda rumstypen redan är uppbokad, kan vi behöva erbjuda ett liknande alternativ.

  • Får jag pengarna tillbaka om resan blir inställd?

    Skulle din inbokade resa mot förmodan bli inställd så följer vi som alltid paketreselagen. Kroatienspecialisten har infört 3 dagars återbetalningsgaranti mot normalt 14 dagar som paketreselagen kräver. 
     

  • Hur sker återbetalning efter en avbokad resa?

    Återbetalningen sker oftast på samma sätt du betalade resan. Betalning gjord på Kroatienspecialisten.se med ett bankkort återbetalas automatiskt till samma kort.

    Har du gjort din betalning med Swish så återbetalas pengarna via Swish till det konto som du gjorde betalningen ifrån. 

    För betalningar gjorda med en bankgiroinsättning ska kontouppgifter för återbetalning skriftligt lämnats till Kroatienspecialisten: Bokningsnummer, Bank och Kontonummer inklusive clearingnummer.

    Betalning gjord med presentkort återbetalas med ett nytt presentkort per mejl till adressen på bokningen.

    Vid utbetalning via kontoinsättning sker denna alltid till huvudresenär på bokningen. 

  • Kan barn och ungdomar under 18 år resa själva?

    För dem som ännu inte fyllt 18 år krävs ett intyg från vårdnadshavare för att få resa på egen hand till Kroatien. Intyget ska tas med på resan till Kroatien för att kunna uppvisas vid behov.
    Intyget kan man ladda ner HÄRIFRÅN. Fyll i alla uppgifter, bifoga kopior på vårdnadshavares legitimation och underskrifter. 

    För minderåriga som reser med annan person än vårdnadshavare krävs ett intyg där det framgår att vårdnadshavare gett sitt samtycke till resan med denna/dessa person/er, ett sådant kan man ladda ner HÄR.

    Så här gör du med intyget:
    - Skriv ut intyget och fyll i alla uppgifter.
    - Fota, maila eller scanna in dokumentet
    - Skicka intyget till info@kroatienspecialisten.se

    Intyget ska vara oss tillhanda senast 5 arbetsdagar innan avresa.

    Ifall felaktiga uppgifter lämnats som medför att resan inte kan genomföras kommer en avgift motsvarande gällande resevillkor för avbokningar att tas ut.

    För mer information, besök swedenabroad.com

  • Vad betyder det att min bokning är på väntelista?

    Det betyder att vi tar emot bokningen som en förfrågan och dubbelkollar med boendet om just den rumstypen du önskar finns ledig. Om den finns ledigt får du en bekräftelse från oss via mejl. Om den inte finns ledig kan det finnas andra rumstyper som är lediga i stället. I vilket fall informerar vi dig och du kommer få svar vanligtvis inom 24 timmar på vardagar.

  • Vad kostar resan för barn under 2 år?

    Barn som på avresedagen ej fyllt 2 år (infant) betalar endast 600 kr för sin resa. Detta under förutsättningen att de inte har eget säte på flygplanet samt sover i förälders bädd eller i spjälsäng. Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats.

  • Finns det barnrabatter på lägenheter eller hus?

    Nej, det finns det inte. Paketpriset för lägenheter- och hus är jämnt fördelat på antal sängar som boendet har. Därför betalar alla som delar boendet samma pris. 

  • Kan jag lämna önskemål på boende?

    Självklart framför vi ert önskemål till boendet. Har du specifika önskemål om boende nära medresenärer, våningsplan eller rumsläge ber vi dig att ta kontakt med oss. 

    Telefon: 0771-800 300
    E-post: info@kroatienspecialisten.se

    Vi kan dock inte garantera att önskemålet uppfylls, men vi gör alltid vårt bästa. 

  • Vad är enkelrumstillägg?

    De flesta hotell har rum med minst två sängplatser, t.ex. ett dubbelrum. När du bokar ett sådant rum ensam så innebär det att den andra sängen står tom. Hotellet tar då ut ett enkelrumstillägg (också kallat tombäddstillägg) som täcker upp den summa som hotellet annars skulle fått in om två personer bokat rummet. Kostnaden för rummet är nämligen densamma oavsett om det är en eller två personer som bor i rummet. 

  • Hur bokar jag ett hotell som är rullstolsanpassat?

    Vi rekommenderar att du kontaktar oss vid bokning om du har särskilda behov inför din kommande resa. Du har då möjlighet att få uppgifter om resmålets lämplighet samt dörrmått och tillgång till ramper med mera på respektive hotell.

    Gör oss uppmärksamma på din funktionsnedsättning, vare sig det är synligt eller dolt, uppge så noggrant som möjligt. Speciella bekräftade önskemål ska noteras på biljetten. 

  • Kan man boka endast boende genom er?

    Ja absolut! Vi har flera hotell kan man boka direkt på vår hemsida. Saknar du något specifikt hotell är det bara att mejla oss så hjälper vi dig. Upptäck våra hotell på Makarska rivieran, ön Brac och Vodice

  • Kan man boka 2-veckorsresor?

    Ja, vi erbjuder 2-veckorsresor från ett flertal orter. Hitta din närmaste flygplats här för mer info. 

  • Kan jag kombinera 2 olika resmål?

    Ja, det kan du göra på resor som är 2 veckor långa. Populäraste kombination är 1 vecka på Makarska rivieran och 1 vecka på ön Brac. Kontakta oss så hjälper vi dig boka en kombinationsresa till Kroatien! 

  • Kan vi flyga från olika flygplaster och dela hotellrum/hus?

    Ja, absolut! Kontakta oss på 0771-800 300 eller info@kroatienspecialisten.se så hjälper vi dig ordna det! 

  • Hur löser jag in min presentcheck?

    Mejla oss bara ditt bokningsnummer och presentchecksnummer så drar vi av det från din bokning. Det går givetvis bra att ringa också. 

  • Hur länge gäller boka tidigt-rabatter?

    Våra boka tidigt-rabatter är utformade så att ju tidigare du bokar desto större är rabatten. Bokar du tidigt har du dessutom större valmöjligheter på avresedatum och hotell. Boka tidigt-rabatterna brukar försvinna helt i mars/april. 

  • Kan man boka all inclusive?

    Nej, vi erbjuder inte all inclusive, eftersom det inte främjar den lokala ekonomin på ett hållbart sätt har vi valt att avstå från det. Istället vill vi uppmuntra våra gäster att upptäcka den lokala kulturen och gastronomin genom att besöka närliggande restauranger, kaféer och marknader. På så sätt bidrar du som gäst direkt till den lokala ekonomin och får en mer genuin reseupplevelse. Du kan läsa mer här.  

    För de gäster som ändå föredrar bekvämligheten av inkluderade måltider erbjuder vi helpension på några utvalda hotell: Hotell AlgaDalmacija Places hotel och Sunny Resort

Bagage och incheckning

  • Hur mycket bagage får jag ta med mig?

    Läs mer om bagageregler och tillåtna vikten på bagaget här.

  • Är incheckat bagage inkluderat i resans pris?

    Handbagage på max 8 kg ingår alltid i resans pris. Om du vill ta med incheckat bagage tillkommer en extra avgift.  
    I bokningsflöde väljer du om du vill lägga till incheckat bagage. Om du redan bokat en resa kan du lägga till incheckat bagage via Min sida (senast 14 dagar innan avresa) eller genom att ringa vår kundservice.

  • Vilken tid bör jag vara vid incheckningen?

    Du bör vara på flygplatsen två timmar före flygets avgång både i Sverige och i Kroatien. Incheckningen stänger ca en timme före avgång.

    För dig som reser från Arlanda rekommenderar vi att du är på flygplasten minst tre timmar innan avgång. Detta på grund av långa väntetider i säkerhetskontrollen till följd av bemaningsproblem. 

  • Vad gäller när jag har med mig medicin eller värdesaker?

    Mediciner, värdesaker och stöldbegärligt gods som till exempel elektronisk utrustning, kameror, datorer, smycken, kontanter och föremål som du inte kan undvara bör packas i handbagaget. Enligt regler får man i handbagaget medta vätskor, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Dessa skall placeras i en genomskinlig 1-liters plastpåse som skall vara återanslutningsbar. Mediciner, barnmat och vätska som ingår i särskild diet får medtagas i handbagaget. Vassa föremål, t ex saxar, ska packas i resväskan som checkas in. 

  • Kan jag ta med barnvagn på flyget?

    Du får ta med en barnvagn/sulky gratis på flyget.
    Vi rekommenderar att barnvagnen packas i plast eller skyddas på något annat vis innan den checkas in. Vad som gäller för de olika flygbolagen läs mer här. 

  • Hur går jag tillväga med försenat eller skadat bagage? 

    Om ditt bagage försvunnit, skadats eller är försenat måste du anmäla din förlust och få en så kallad PIR (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Ta kontakt med flygbolagets representant eller ankomstservice på flygplatsen för anvisningar om hur du skall gå tillväga. Se till att du får PIR-rapporten i original, tillsammans med bagagetagg (kvittot), då denna krävs som underlag vid eventuell ersättning enligt flygbolagets regler.  

    Om ditt bagage inte kom fram till resmålet är du välkommen att kontakta vår personal på plats om du har frågor. Flygbolaget gör sitt bästa för att leverera bagaget så fort som möjligt.   

    Ersättning för försenat, försvunnet och skadat bagage ingår i vissa reseförsäkringar och hemförsäkringar. Kontakta ditt försäkringsbolag för ytterligare information.  

    Läs mer om försenat och skadat bagage här

Inför resa

  • Pass - vilka regler är det som gäller?

    Kroatien är från och med hösten 2022 medlem i passfria zonen Schengen. Vi rekommenderar ändå att du alltid tar med ditt pass, vart du än reser. Detta gäller såväl barn som vuxna. Ibland måste du kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap vid incheckning på hotell eller på anmodan av polis eller annan myndighet. Pass eller nationellt id-kort är i dessa fall oftast den enda giltiga identitetshandlingen. 
    Svenska medborgare kan resa till Kroatien utan pass om de istället har med sig nationellt ID-kort. 

    Kontrollera i god tid före avresa att ditt pass eller nationellt ID-kort är giltigt för hela utlandsvistelsen och att det inte är trasigt.

    Svensk medborgare av utländskt ursprung har i vissa fall inte automatisk inreserätt i ett land. För aktuell information vad som gäller har du själv ansvar att kontakta respektive lands ambassad eller konsulat.
    Kroatienspecialisten ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller ej har giltigt pass eller visum.

    Svenska medborgare behöver inte visum för inresa till Kroatien.  

    För mer information hänvisar vi till Ambassadens reseinformation

  • Vad händer om jag ej har ett giltigt pass?

    Saknar du ett giltigt pass kan du bli nekad ombordstigning. Det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de handlingar som är nödvändiga för resans genomförande.
    Kroatienspecialisten ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller ej har giltigt pass eller visum.

    Hur länge ska mitt pass vara giltigt?
    För resor inom EU krävs ett pass eller nationellt ID-kort som är giltigt under hela resan.

  • Hur funkar det att resa med funktionsnedsättning?

    Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad semester som möjligt. För att kunna uppnå detta är det mycket viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande semester.

    Några av våra hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Ibland är omgivningarna svårframkomliga utan gångvägar och med höga trottoarkanter. Kontakta oss för mer information och prisuppgift.

    Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som tex. elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.

    Observera att det oftast är omöjligt att ta med rullstolar på transferbussar. Vi hjälper gärna till att ordna annan anpassad transport, men denna extrakostnad får du själv betala. Beställer du ändå vår ordinarie transfer, gör vi inga återbetalningar om ordinarie transport inte kan utnyttjas. Våra reseledare har tyvärr inte någon möjlighet att lyfta eller bära personer med rörelsehinder eller deras bagage. Ospecificerade resor rekommenderas inte för rörelsehindrade.

  • Har du allergi eller önskar speciallkost?

    Har du allergi eller särskilda önskemål vid kost meddelar du oss det via mejla senast 1 vecka innan på info@kroatienspecialisten eller telefon på 0771-800 300. 

  • Ska man växla pengar innan resan eller inte?

    Nej, du behöver inte växla pengar innan resan.

    Att ta ut pengar i Kroatien är väldigt lätt, det finns gott om bankomater med uttagsinstruktioner på flera språk. Bra att veta är att det kan tillkomma en uttagsavgift ( upp till 35 kr per uttag ) beroende på vad man har för bank hemma i Sverige. Vissa bankomater kan även ta extra uttagsavgifter, välj därför en bankomat från en lokal bank för att försäkra dig om att du får de lägsta uttagsavgifterna och bästa växlingskursen. Men utöver det så är det mer fördelaktigt att ta ut pengar på plats i Kroatien än hemma i Sverige. Vill man och har möjlighet kan man växla lite pengar innan resan för att ha kontanter den första dagen. Det går också bra att betala med kort på de flesta ställen i Kroatien. 

Flygresan

  • Kan jag boka sittplats ombord på flyget?

    På vissa flygningar är platserna redan förutbestämda och går inte att ändra vid incheckningen. Ibland kan det även hända att sällskapet inte får sitta tillsammans ombord. Önskemål om sittplats kan framföras vid incheckning på flygplatsen men kan ej garanteras.

    På flygningar med flygbolaget SAS kan du själv boka sittplats online på www.sas.se (endast för utresa) tidigast 22 timmar innan avresa. Efter incheckning är du själv ansvarig för att komma i tid till gaten för ombordstigning.
     

  • Kan jag flyga om jag är gravid?

    Bestämmelserna om flygning för gravida kvinnor kan skilja sig från bolag till bolag. För Kroatienspecialistens resor gäller följande: Gravida kvinnor tillåts flyga fram till fyra veckor innan beräknad födsel. Resan måste då vara avslutad innan man påbörjar den fjärde veckan innan beräknad födsel.

    Från och med den 28:e graviditetsveckan kräver dock de flesta flygbolag ett läkarintyg från din barnmorska eller läkare som inte är äldre än 7 dagar. Om det bekräftas att förlossningen inte kommer att inträffa inom 4 veckor från starten av resan finns det inga medicinska hinder för att resa med flyg.

  • Vad gäller vid en flygförsening?

    Tyvärr så är förseningar oundvikliga för alla flygbolag. Tekniska problem, trängsel i luftrummet, dåligt väder och liknande är alla vanliga orsaker till att förseningar uppstår. Med tanke på detta är det en bra idé att ha minst 4 timmar till godo mellan eventuella anslutande transporter.

    Vid förseningar måste du förhålla dig till den information som du får av flygbolaget eller flygbolagets representant.

    Förseningsintyg
    Är flyget försenat med mer än 3 timmar skickar vi ett förseningsintyg till dig efter 24 timmar. 

    Läs mer vad som gäller vid flygförsening här >>

  • Finns det taxfree försäljning ombord på flyget?

    På våra flyg ingår inte förbeställd taxfreeförsäljning ombord, därför skickas inte heller någon taxfreekatalog. Dock finns det ett begränsat utbud av taxfreevaror till försäljning ombord. Vi rekommenderar därför att man handlar på taxfreebutikerna på flygplatserna innan du går ombord eller i Kroatien innan hemresan. 

  • Kan man ta med sig husdjur på flyget?

    Nej, husdjur är inte tillåtet ombord på charterflygningar. 

Transfer

  • Hur fungerar transfer när jag reser med charterflyg?

    På de flesta resor är transfer valfritt och ingår inte i resans pris, men kan köpas till i samband eller efter din bokning. Har du en bokad resa står det på din biljett om du har köpt till transfer eller inte.

    Transfer till och från hotellet sker med buss, ibland minibuss eller båt. Vid ankomst på flygplatsen möter reseledare upp dig och hänvisar dig till rätt transferbuss. Ibland sker transfern gemensamt för flera ankommande/avgående flyg. Detta kan innebära att du kan få vänta en stund på flygplatsen före avfärd. Reseledare medföljer inte alltid på transferbussen.

    Vänligen notera: Till vissa hotell kan framkomligheten ibland vara begränsad vilket gör att transferbussen inte alltid kan köra ända fram till hotellets entré. I dessa fall stannar bussen på första tillgängliga plats vilket kan medföra en kortare promenad till hotellet.

    Dagen innan avresa kommer du få ett SMS med information om tid och plats för upphämtning. Har du några frågor kan du alltid kontakta våra reseledare via servicetelefonen.

    För transferbussar gäller samma regler som i Sverige dvs. babyskydd finns inte att låna. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd/barnstol för bebisen. Alla bussar är dock inte utrustade med trepunktsbälten, så vi kan inte garantera att bälten som finns i bussen passar till att fästa ditt babyskydd med. För barn över 3 år finns det sittkuddar att låna.

  • Hur lång tid tar transfer?

    Beroende på vart i Kroatien du ska, tar transfern olika lång tid.
    Läs om transfertid till varje resemål här: 

  • Finns det bilbarnstol på transfern?

    När det gäller babyskydd under transferresan gäller samma regler som i Sverige. Vid transfer med stor buss finns det inga babyskydd att låna. Du är självklart välkommen att ta med ett eget babyskydd för bebisen. Alla bussar är dock inte utrustade med trepunktsbälten, så vi kan inte garantera att bälten som finns i bussen passar till att fästa ditt babyskydd med. För barn över 3 år finns det sittkuddar att låna.

    Om transfern sker med minibuss ( 8+1 personer ), gäller samma regler som för personbilar, och då finns det bilbarnstolar tillgängliga ombord. Vänligen notera att barn under 2 år inte har ett eget säte.

  • Tar du dig till boendet på egen hand?

    Om du hyrt bil på flygplatsen eller tar dig till semesterhus eller lägenhet på egen hand är det viktigt att du ringer husvärden ca 30 minuter innan ankomst. Telefonnummer hittar du på Voucher som du får innan resan.  
    Detta gäller endast om du hyr semesterhus eller lägenhet, du behöver inte ringa om ni har bokat hotell då de flesta hotell har bemannat reception 24h.

På resmålet

  • Finns det reseledare på alla resmål?

    På de flesta större destinationer kan du träffa våra reseledare. Reseledare möter upp dig vid ankomst och de är även anträffbara på hotellen under vissa tider, eller på deras kontor. Om du inte har möjlighet att träffa reseledarna har du möjlighet att få hjälp via vår servicetelefon. Telefonnumret till reseledarna hittar du i ditt välkomstbrev som du får vid ankomsten på flygplatsen. Tveka inte att kontakta dem för råd eller information. De finns till för din skull! Våra reseledare är skandinavisktalande men ibland kan även engelskspråkig personal förekomma.

    Vår servicenivå är indelad i tre kategorier: full service, telefonservice och lokal service och kan skilja sig mellan låg och högsäsong. Läs mer vad varje kategori innebär här. Information för vad som gäller för din destination hittar du på vår hemsida under fliken "transfer och service" på varje resmål.

  • Hur fungerar in- och utcheckning på hotellet?

    Vid ankomst på förmiddagen eller tidigt på eftermiddagen händer det att rum/lägenheter ännu inte är iordningställda. Det är vanligt att rum/lägenheter inte kan disponeras innan 15.00. Enligt internationella hotellbestämmelser skall rum/lägenheter lämnas före 11.00 på avresedagen (i undantagsfall tidigare). Detta gäller även om hemresan sker sent på kvällen. Ofta kan hotellet erbjuda utrymme för bagageförvaring samt något eller några rum som disponeras gemensamt av hemresande för t.ex. ombyte och dusch. Kroatienspecialisten ansvarar inte för gästernas bagage.

  • Vad har jag för utsikt från min balkong?

    På de boenden som har balkong kan utsikten klassificeras i olika nivåer som utgår från hotellets officiella information. Vi försöker dock alltid visa och beskriva balkongerna så rättvist och utförligt vi kan.

    Balkong/Balkong mot omgivning: I de fall där det endast är angivet att lägenheten eller rummet har balkong så har man utsikt mot omgivande bebyggelse eller grönområde, exempelvis omgivande berg eller en park.

    Balkong mot havssida: Balkonger med den här beskrivningen ligger på den sida av huset som är vänd mot havet. Det betyder inte att man har havsutsikt, men däremot oftast att solen ligger på under större delen av dagen eller att den har kvällssol. Begreppet ”havssida” används bara som en lägesbeskrivning och kostar inget extra.

    Balkong med delvis havsutsikt: Med delvis havsutsikt menas att havet till en väsentlig del är skymt av exempelvis flera träd, andra hus eller kan ses från en begränsad vinkel från balkongen.

    Balkong med havsutsikt: Om utsikten antingen är helt fri eller marginellt skymd av till exempel ett enstaka träd eller hus anses detta vara havsutsikt.

  • Vad ingår i hotellmåltiderna?

    Halvpension
    I halvpension ingår vanligtvis frukost- och middagsbufféer om inte annat angivits på bokningsbekräftelsen. 

    Frukost
    Frukost ingår på alla hotell förutom lägenhetshotell. 

  • Hur många rum och bäddar har min lägenhet?

    Enrumslägenheter är ofta små och består av kombinerat sovrum/vardagsrum/pentry. Enrumslägenheterna är lämpliga för 2-3 personer.

    Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum/pentry där det oftast finns extrabäddar i bäddsoffa. Tvårumslägenheterna är lämpliga för 2-4 personer.

    Trerumslägenheter har oftast två separata sovrum och kombinerat vardagsrum/pentry där det ibland finns extrasängar i bäddsoffa. Trerumslägenheter är lämpliga för 4-6 personer. Den första siffran anger i regel ordinarie antal bäddar och den andra siffran anger i regel antal extrabäddar.

    Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheter på ett och samma lägenhetshotell. Köken är enkelt utrustade, saknar oftast ugn och har endast två kokplattor. Även möblemanget är baserat på antal ordinarie bäddar i rummet. Mer information om vad som ingår i ditt boende hittar du på vår hemsida under lägenhetens beskrivning.

  • Hur är extrasängarna?

    Extrasängarna håller vanligtvis inte samma komfort som de ordinarie sängarna och kan vara bäddsoffa eller bäddfåtölj. Om ett hotellrum eller lägenhet har möjlighet till extrasäng får du räkna med att det blir trångt. Det är också vanligt att extrasängarna är kortare och smalare än ordinarie bäddar.

  • Finns det spjälsäng på hotellet?

    Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats.

  • Varför kan vattnet i poolen bli grönt eller vitt?

    När det kommer till mindre pooler på semesterhus eller lägenheter är det viktigt att duscha innan man hoppar i poolen. Att duscha hjälper till att ta bort smuts, oljor och bakterier från huden och håret, vilket minskar risken för föroreningar och missfärgningar i poolen. Det är en enkel men effektiv åtgärd som kan förbättra vattenkvaliteten och göra badupplevelsen mer njutbar och hälsosam för alla. 

  • Vad betyder självhushåll och avresestäd?

    När vi i objektets beskrivning skriver att det är självhushåll och avresestädning betyder det:

    • Du kommer till en nystädad lägenhet med rena lakan och handdukar.
    • Ingen mer städning sker under din vistelse, lägenheten städas efter din avresa till nästa gäst.
    • De flesta boenden byter handdukar mitt i veckan, ej lakan. Om du har behov av nya lakan och handdukar, fråga din värd om du kan få nya.
    • Om du har bokat två veckors resa, sker städning med byte av lakan efter den första veckan.
    • På de flesta boenden ingår förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa. Om det inte skulle finnas, fråga din värd vad som gäller på ditt boende.
    • På alla boenden finns kastruller och stekpanna, en uppsättning bestick, tallrikar och glas per person. På de flesta boenden finns vattenkokare och kaffebryggare. Om det inte skulle finnas, fråga din värd om du kan få låna.
  • Har jag rätt till sjukvård i Kroatien?

    Kroatien blev medlem i EU 2013 och omfattas därmed av det europeiska sjukförsäkringskortet. Detta ger innehavaren rätt till nödvändig sjukvård i den offentliga sjukvården på samma villkor som Kroatiens egna invånare. Kortet kan beställas via Försäkringskassans hemsida:
    Försäkringskassan - Europeiska sjukförsäkringskortet

    Observera:

    • EU-kortet täcker inte alla situationer, till exempel hemresor med ambulansflyg eller vissa specialbehandlingar.
    • Det ersätter inte heller en privat reseförsäkring, som kan ge ett bredare skydd.
    • Om du har en hemförsäkring, ingår ofta ett reseskydd som kan täcka dessa situationer.

    Beställ kortet i god tid då det kan ta upp till 10 arbetsdagar att utfärda.

    Läs mer om hälsa och sjukvård i Kroatien på Svenska Ambassadens hemsida. 

  • Vad innebär vuxenhotell?

    I kategorin vuxenhotell har vi handplockat hotell som passar utmärkt för vuxna som reser utan barn. Detta innebär dock ingen garanti för att det är helt barnfritt.

  • Vad skiljer sig mellan hög-och lågsäsong?

    Mycket av informationen som ges i hotell- och resmålsbeskrivningarna gäller först och främst högsäsong. Resmålets karaktär kan variera beroende på tidpunkten för din resa. Det kan förekomma avvikelser gällande aktiviteter och utbud på hotell och stränder, exempelvis kan hotell och stränder ha ett färre antal restauranger öppna under lågsäsong och strand- och sportaktiviteterna är begränsade.

  • Hur bokar jag en utflykt?

    På de flesta resmål erbjuds ett varierat utflyktsprogram. Detta program arrangeras av vår lokala samarbetspartner. Anmälan och betalning sker direkt till våra representanter på resmålet. Lokala restriktioner, väderförhållanden och andra skäl kan göra att avresedagar läggs om.

  • Vilka öppetider har affärer i Kroatien?

    Öppettider för butiker i Kroatien kan variera beroende på plats och butikskedja. Generellt sett öppnar de flesta matbutiker runt 7:00-8:00 och stänger vid 20:00-21:00 under vardagar. På lördagar håller butikerna vanligtvis öppet till cirka 14:00, men under högsäsongen (juni-september) kan öppettiderna vara något längre. På söndagar och helgdagar kan matbutiker vara stängda eller ha begränsade öppettider.

    Helgdagar och röda dagar
    1 januari - Nyårsdagen 
    6 januari - Trettondagsafton
    Mars eller april - Påskdagen
    Mars eller april - Annandag påsk
    1 maj - Första maj
    Maj eller juni - Kristi legemefest
    30 maj - Nationaldagen
    22 juni - Antifasistiska kampens dag
    25 juni - Nationaldagen
    5 augusti - Segerdagen och Fosterländska tacksägelsedagen
    15 augusti - Jungfru Mariadagen
    8 oktober - Självständighetsdagen
    1 november - Alla helgons dag
    18 november - Minnesdagen för offren i Hemlandskriget och Minnesdagen för offren i Vukovar och Škabrnja
    25 december - Juldagen
    26 december - Annandag jul

  • Kan man ta ut pengar på bankomat?

    Ja, det går jättebra att ta ut pengar från bankomat i Kroatien. 

    Bra att veta är att vissa bakomater kan ta extra uttagsavgifter, välj därför en bankomat från en lokal bank för att försäkra dig om att du får de lägsta uttagsavgifterna och bästa växlingskursen. Välj alltid den lokala valutan när du tar ut pengar med kort utomlands, det gäller även när du betalar med kortet.

  • Finns det sandstränder i Kroatien?

    Det finns ett fåtal sandstränder i Kroatien, bland annat en i BrelaMakarska Rivieran och en på ön Brac. Majoriteten av stränderna i Kroatien är istället klappetstenstränder som består av små runda stenar, stenarna är så små att badskor sällan behövs. Dessutom slipper man sand överallt innanför kläder och skor 😊.  

  • Hur är utbudet för vegansk/vegetarisk kost på hotellen? 

    Utbudet av veganska alternativ är dessvärre något begränsat. Men vegetarisk kost brukar inte vara något problem på de större hotellen. Tveka inte att meddela oss eller hotellet om du behöver anpassat kost eller har allergier. 

     

Hemresa

  • När hämtar transferbussen mig vid hemresa?

    Vanligtvis hämtar transferbussen dig 4 timmar innan flygplanets avgång om man har boende på fastlandet och ca 5 timmar om man ska resa hem från ön Brac.

    Vi anser att denna tidsram är lämplig för att inte riskera att missa flygresan hem på grund av eventuella oväntade händelser som kan orsaka förseningar på vägen. Dessutom ger det dig tillräckligt med tid för incheckning och säkerhetskontroll, särskilt under perioder med mycket folk på flygplatsen. Det ger också utrymme för att njuta av en måltid på flygplatsen, utforska Tax Free-butiker och undvika onödig stress.

    Dagen innan avresa kommer du få ett SMS med tid och plats för upphämtning. Vänligen observera att du mottar sms:et på det mobilnummer som är angett på din bokning. Om mobilnumret i din bokning ändras eller du använder en annan telefon på resmålet ber vi dig kontakta oss för att uppdatera telefonnumret i din bokning. 

    Får du inte ett SMS dagen före hemresa ber vi dig kontakta våra reseledare via servicetelefonen vars nummer du får vid ankomst.

  • Finns det toalett på transferbussen?

    Tyvärr fungerar inte toaletten i bussen. Men om det finns ett verkligt behov, meddela föraren i tid så att han kan stanna vid närmaste lämpliga hållplats.

  • Följer reseledarna med i transfern till flygplatsen?

    Våra reseledare följer inte med på bussen till flygplatsen, men du är inte ensam – vi finns här för att hjälpa till om det behövs. Våra samarbetspartners för transfer till och från flygplatsen (Elite Travel) finns tillgängliga och redo att bistå dig om det skulle behövas hjälp på flygplatsen. Om du behöver hjälp från oss, vänligen kontakta oss på samma servicetelefonnummer som du fick vid ankomsten. Våra reseledare kommer att ordna hjälp från våra samarbetspartners för att lösa situationen.

  • Hur fungerar det på flygplatsen vid hemresa?

    När du anländer till flygplatsen, kommer transferbussarna att stanna utanför huvudbyggnaden vid avgångshallen. Gå igenom entrén och till höger finner du 20 incheckningsdiskar. Över incheckningsdiskarna finns bildskärmar som visar information om alla flygningar, här du kan välja den kortaste kön. Kom ihåg att om du har med dig vätskor såsom vatten, en fin flaska vin, eller olivolja, måste du lägga dem i den väska som ska checkas in. Till vänster om incheckningsdiskarna finns rulltrappor och hiss som leder till säkerhetskontroller och restaurangen.

    Vänligen notera att efter ni passerat säkerhetskontrollen kan ni inte gå tillbaka.  

  • Finns det restauranger på Split flygplats?

    Om du är på Split flygplats och letar efter mat har du det största urvalet av restauranger och kaféer innan säkerhetskontrollen. På översta våningen hittar du en matrestaurang som serverar olika rätter och drycker. För en ordentlig måltid är det här stället att besöka. Restaurangen accepterar både kontanter och kort som betalningsmedel för din bekvämlighet.

    Efter säkerhetskontrollen är utbudet mer begränsat. I vänthallen finns ett mindre café där du kan köpa enklare alternativ såsom smörgåsar, fruktyoghurt och vatten. Men utbudet är begränsat, så om du är hungrig och vill äta ordentligt innan din flygning är det bäst att besöka restaurangen innan säkerhetskontrollen.

  • Finns det Tax free på Split flygplats?

    På Split flygplats finns en Tax Free-butik som erbjuder ett brett utbud av kroatiska produkter och delikatesser, vilket gör den till det perfekta stället att köpa en sista minuten souvenir att ta med hem. Utöver det breda sortimentet av lokala varor erbjuder butiken även alkoholhaltiga drycker, parfymer, kosmetika samt choklad och godis.

Fritextsökning
Få senaste nytt!
Få senaste nytt!

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli först med att få de senaste nyheterna, tips och våra unika erbjudanden.

this is a picture of the number 7this is a picture of the number 3this is a picture of the number 1this is a picture of the number 1