Skip to main content

Skärgårdskryssning från Split: Kryssa och Cykla Norra Dalmatien

På cykelresa genom Kroatiens skärgård

Följ med på en oförglömlig cykelresa genom hjärtat av Dalmatien! En perfekt kombination av motion, natur och kultur – helt enkelt det bästa sättet att uppleva Kroatien! Turen startar och avslutas i vackra Split, och längs vägen väntar glittrande kustlinjer, idylliska byar och romantiska vikar. Du cyklar genom vinodlingar som doftar av sol och hav, under skuggande pinjeträd och över genom landskap som tar andan ur dig. Här möts du av kritvita stränder, kristallklart vatten och en rik kultur. 

Denna resa passar dig med en god grundkondition och viss erfarenhet av cykling. Vill du göra upplevelsen ännu mer avkopplande? Då finns möjligheten att hyra en elcykel och njuta fullt ut av varje ögonblick.

Traditional ensuite hytter

Måltider
Kontinental frukost ingår. Trerätters lunch eller middag. 

Övrigt

  • Sängkläder samt 2 handukar ingår (extra strandhandukar finns att hyra) 
  • Engelsktalande cykelguide
  • Städning 7 dagar/vecka
  • Byte av sängkläder och badlakan sker 1 gång i mitten på veckan
  • Båtarna tar ca 36-45 passagerare
  • Bilder på båtar och hytter är exempelbilder inom samma kategorierna. Alla båtar har snarlik inredning. 


Cykeluthyrning
Cykel: € 160  kr/vecka 
Elcykel: € 260/vecka

En kostnad på 20 € /vecka tillkommer för hantering av cykeln under veckan. Betalning sker på plats. 

Cykeluthyrning inkluderar flaskhållare (egen flaska rekommenderas), en liten väska (14x8x8 cm) och hjälm.

Vid uthyrning accepterar resenären ansvaret för den hyrda cykeln och tillhörande utrustning och är skyldig att återlämna den i sitt ursprungliga skick. Vid eventuell skada är resenären ansvarig för kostnader enligt Katarina Lines prislista för reservdelar, som finns tillgänglig på begäran från guiden.

Fritextsökning

Dag 1: Split - Rogoznica - Primošten

Cykelsträcka: Rogoznica – Primošten | Längd: 14 km | Höjdskillnad: 180 m | Högsta punkt: 150 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 2/5

Ankomst till Split och incheckning senast kl. 13:00. Avfärd mot Rogoznica, där vi äter lunch och möter våra medresenärer. Rogoznica är en fridfull liten by med vackra stränder, omgiven av karstlandskap och stenformationer. Vi cyklar längs kustvägen mot Zmajevo Oko (”Drakens öga”) och vidare genom olivlundar och vinodlingar till Šarić Courts. Därifrån går färden ner mot Primošten, där vi övernattar.

Dag 2: Primošten - Vodice - Murter - Sali

Cykelsträcka 1: Vodice – Murter | Längd: 26 km | Höjdskillnad: 100 m | Högsta punkt: 45 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 2/5

Cykelsträcka 2: PP Telašćica | Längd: 20 km | Höjdskillnad: 250 m | Högsta punkt: 90 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 3/5

Tidigt på morgonen kryssar vi till Vodice, en charmig turistort med många cykelrutter. Vi cyklar till Tribunj, en pittoresk dalmatisk stad känd för sina åsnelopp, och vidare mot Tisno, som ligger på ön Murter och förbinds med fastlandet via en bro. Färden fortsätter längs havet och genom pinjeskogar fram till Murter by. Lunch ombord innan vi seglar vidare mot Dugi Otok. På eftermiddagen besöker vi naturparken Telašćica (entréavgift betalas på plats). Turen går från Sali till Telašćica och tillbaka. Kvällen bjuder på en valfri kaptensmiddag ombord. Övernattning i Sali.

Dag 3: Sali – Brbinj - Zadar

Cykelsträcka: Sali – Brbinj | Längd: 28 km | Höjdskillnad: 320 m | Högsta punkt: 160 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 3/5

Efter frukost börjar vi cyklingen längs huvudvägen på Dugi Otok, från Sali mot den norra delen av ön. Dugi Otok är ett möte mellan kontraster – pittoreska byar och avskilda stränder samsas med dramatiska klippor och frodig grönska. Detta gör cykelturen unik. Efter ankomst till Brbinj äter vi lunch ombord under färden mot Zadar, en stad med över 3000 års historia och rik kultur. Eftermiddagen är fri för egna upptäckter. Övernattning i Zadar.

Dag 4: Zadar - Ugljan - Tkon Vodice

Cykelsträcka: Preko – Tkon | Längd: 31 km | Höjdskillnad: 140 m | Högsta punkt: 45 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 1/5

Efter frukost seglar vi från Zadar till Ugljan – den solrikaste ön i Zadars skärgård. Vi börjar i Preko, öns största by, och cyklar längs kusten via Kali till Kukljica. En bro förbinder Ugljan med Pašman, en ö känd som ”gränslös”, fylld av livsglädje och gästfrihet. Vi återvänder till båten i Tkon och seglar mot Vodice med vackra vyer över Kornatis pärlor. Övernattning i Vodice.

Dag 5: Vodice - Skradin - Šibenik

Cykelsträcka: Skradin – Šibenik | Längd: 25 km | Höjdskillnad: 270 m | Högsta punkt: 175 m | Underlag: 70 % asfalt, 30 % grus | Svårighetsgrad: 3/5

Tidigt på morgonen seglar vi mot Šibenik med panoramautsikt över den kungliga staden och 1500-talets Sankt Nikolaus-fästning. Kryssningen fortsätter längs floden upp till Skradin, där Krka-floden möter Adriatiska havet. Här börjar vår cykeltur till Krka nationalpark (entréavgift betalas på plats). Parken omfattar över 14 000 hektar med sju magnifika vattenfall som tar andan ur en. Efter en paus seglar vi vidare till Šibenik, där eftermiddagen är fri för egna upptäckter i Kroatiens äldsta kuststad. Middag ombord och övernattning i Šibenik.

Dag 6: Šibenik - Trogir

Cykelsträcka: Šibenik-rundan | Längd: 20 km | Höjdskillnad: 120 m | Högsta punkt: 50 m | Underlag: 85 % asfalt | Svårighetsgrad: 1/5

Efter frukost cyklar vi mot Sankt Nikolaus-fästningen vid inloppet till Sankt Anthonys kanal. Fästningen byggdes på 1500-talet för att försvara staden mot turkiska anfall från havet och finns idag med på UNESCO:s världsarvslista. Vi fortsätter längs kusten med utsikt över Šibenik och passerar de salta sjöarna Vela och Mala Solina, som använts för saltproduktion. Vi gör även ett stopp vid Solaris turistby för ett dopp i havet. Efter lunch ombord seglar vi vidare till Trogir, en dalmatisk pärla med välbevarad romansk-gotisk stadskärna. Övernattning i Trogir.

Dag 7: Trogir - Split

Cykelsträcka: Čiovo-rundan | Längd: 26 km | Höjdskillnad: 350 m | Högsta punkt: 210 m | Underlag: 100 % asfalterad väg | Svårighetsgrad: 3/5

Efter frukost cyklar vi på resans sista ö – Čiovo. Den första delen längs kusten till Slatina är platt, därefter väntar en uppförsbacke mot kyrkan Vår Fru av Prizidnica från 1546, belägen dramatiskt mellan klipporna ovanför havet. Vi cyklar sedan tillbaka till Slatine och upp till öns högsta punkt, där utsikten över Split, Kaštela och de kringliggande bergen är magnifik. Vi återvänder till Trogir och äter lunch ombord under seglingen tillbaka till Split. Eftermiddagen är fri för sightseeing i Split. Övernattning i Split.

Dag 8: Hemfärd

Vi vaknar upp i Split och njuter av en tidig frukost. Därefter checkar vi ut och säger hejdå till besättningen.

Incheckning
Ni kan checka in i antingen Splits hamn (address: Obala Kneza Domagoja) eller i Katarina Lines kontor (adress: Zrinsko Frankopanska 1, Split) från kl 11:00, avresa sker kl 13.00.
Det går bra att lämna bagaget på båten, men hytten kommer att vara redo senast 12.30, (minst 30 minuter före avgång).

Cykelrutt
Längden på de dagliga cykelruterna är uppskattade och beror på lokala förhållanden samt olika omvägar eller genvägar som kan göras under vägen. Om du deltar i cyklingen är varje individ ansvarig för sig själv och samtycker till att följa de beslut och anvisningar som ges av guiden, som har rätt att ändra rutten enligt väderförhållanden och gruppens förmåga.

Både seglings- och cykelprogram är flexibla och kan anpassas efter väderförhållanden och gruppens förmåga. Avresor sker vanligtvis på morgonen, oftast efter frukost.

Rekommenderad utrustning
Cykelskor, vattenflaska, ryggsäck, extra kläder samt regn-/solskydd. Tar du med egen cykel är reparationskit obligatoriskt. 

Cykeltyper
Hybridcykel

Färg Svart
Bakxäxlar Shimano DEOREKRD591SGSL
Framväxlar Shimano ALIVIO 4000TSM6
Däck CST 40-622 SALVO HIGH PROTECTION 5 mm
Bromsar V Brake Shimano ABRT 4000 FC14SL
Storlek  

 

Elcykel

Hjulstorlek 26"
Motor Panasonic 36v
Växlar Shimano Nexus 8 Speed Hub Gears
Hastighet Upp till 25km/h
Assistansnivåer 4 nivåer
Batteri 540wh/15ah/36v
Bromsar Magura Hs22 Hydraulic End V–Brake
Däck Schwalbe Maraton Plus



Kan jag ta med egen cykel? 
Du kan ta med en cykel som incheckat bagage ombord, men utrymmet är begränsat i varje flygplan. Allt bokat specialbagage måste bekräftas i god tid före avgång. Cyklar kan endast transporteras om de är inpackade i en lämplig skyddande väska, cykelkartong eller liknande. En cykel betraktas som ett kolli av det incheckade bagage som du bokar. Om du överskrider den kostnadsfria bagagekvoten är avgifterna desamma som för extra bagage, beroende på vikten. Priser variera mellan olika flygbolag. För SAS kostar det 590 kr per cykel. Cykeln får inte väga mer än 23 kg. Kostnaden tillkommer när du fått ditt bagage bekräftad av SAS. Bokar du flyg på egenhand vänligen kontakta flygbolaget i god tid. Tar du med egen cykel är reparations kit obligatoriskt. El cyklar betraktas som farligt gods och måste skickas som flygfrakt.

Simstopp
Vid bra väder och beroende på tidtabellerna kommer vi att ha regelbundna simstopp medan båten ankare i avskilda vikar eller efter cyklingen innan avfärd till nästa ö.

Mat
Frukost och antingen lunch eller middag. Under våra cykelrutter rekommenderas stopp på lokala restauranger där du kan smaka på lokala specialiteter. Dessa måltider ingår inte i resans pris och betalas av kunderna. Det finns möjlighet att boka en kaptensmiddag, som betalas direkt på plats och erbjuds av kaptenen och din turledare.

Hamnavgift
På resans sista dag betalas en hamnavgift på ca 60 € per person. Betalning kan endast ske kontant och i den lokala valutan Euro. 

Säkerhet ombord
Alla båtar är utrustade med livbåtar och flytvästar som vanligtvis finns under sängarna i hytterna eller i garderoben. Om du inte kan simma ber vi dig att informera oss vid bokningstillfället och kaptenen vid påstigning. Vi ber er kontrollera evakueringsvägar vid ankomst till båten. Det är kundens eget ansvar att ta del av säkerhetsinformation på båten ombord.

Husdjur
Husdjur är ej tillåtna ombord.

El och vatten
Alla fartyg har vatten och el, dock inte i obegränsade mängder. Alla fartyg är utrustade med generatorer som ger 220V men de är inte kontinuerligt i drift. Vattentanken är anpassad till antalet hytter ombord så det finns alltid tillräckligt med vatten för alla, även ifall tanken inte fylls på varje dag. Detta förutsatt att samtliga resenärer använder el och vatten med sparsamhet.

Nattvila
Från kl 00:00 bör man tänka på ljudnivån. Naturligtvis är detta inte en fast regel och det beror mycket på sällskapet ombord. Ljudisoleringen är inte så bra beroende på båtens konstruktion därför uppmanar vi resenärerna att visa respekt för varandra, och för våra båtgrannar när båten ligger i hamn.

Kaptenens middag ingår i priset
En gång under veckan anordnas ”kaptenens middag" som vanligtvis består av fisk. Detta är ett bra tillfälle för gästerna och besättningen att samlas tillsammans i en festlig måltid. Det finns inget krav när det gäller klädsel, men för de som vill, kan ni ta med lite finare kläder för denna speciella kväll.

Avvikelser
Kaptenen har rätt att ändra färdplaner pga. av oförutsedda händelser, dåligt väder eller ogynnsamma villkor i hamnarna för att garantera säkerheten ombord. Oavsett detta försöker kaptenen att besöka alla planerade destinationer, men kanske i en annan ordning än den som var menad. Endast vid extremt dåligt väder är det möjligt att vissa destinationer väljs bort och i så fall bara i de hamnar som inte har tillräcklig skydd för övernattning. Det kan även hända att dockning behöver ske vid avvikande tidpunkter än de som angetts i resans program på grund av begränsad plats i hamnarna.

På grund av specifika förtöjningsförhållanden och krav i vissa kroatiska hamnar är Katarina Lines fartyg förtöjda sida vid sida. Detta betyder att passagerare kan behöva korsa från ett fartyg till ett annat med luckor mellan dem för att komma till land. Passagerare måste vara väldigt försiktiga vid korsning och göra detta på egen risk. Besättningshjälp finns till dem som behöver det. Kryssningen rekommenderas inte för gäster i rullstol eller med begränsad rörlighet.

På grund av begränsade antalet kajplatser i vissa hamnar, särskilt i Hvar och Vis, finns det en möjlighet att fartyget i stället lägger till eller ankrar i alternativa hamnar, såsom Stari Grad på Hvar eller Komiža på Vis.

Regler
Passagerare ombord är skyldiga att följa fartygets regler och kaptenen ansvarar för säkerheten ombord på båten. Gästerna är skyldiga att respektera de tider som anges, exempelvis för av- och påstigning samt måltider. Om resenären orsakar skador kan denne komma att bli ersättningsskyldig. Eventuell kompensation sker till kaptenen, exempelvis debiteras en förlorad hyttnyckel med 11 euro (med reservation för ändringar).

Det är en självklarhet att sopor, skräp och annat avfall inte kastas överbord eller spolas ned i toaletterna. Alla båtar har adekvat avfallshantering och låt oss tillsammans se till att det kristallklara Adriatiska havet fortsätter att vara just det.

Få senaste nytt!
Få senaste nytt!

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli först med att få de senaste nyheterna, tips och våra unika erbjudanden.

this is a picture of the number 5this is a picture of the number 1this is a picture of the number 8this is a picture of the number 7