2020-10-27

Minimal risk att smittas av Covid-19 vid flygresa

Det har förekommit en hel del oroligheter kring utlandsresor och flygningar det senaste året. Vilket är förståeligt med allt som hänt sedan Covid-19 bröt ut och blev en del av allas vardag. Men faktum är att enligt flygbranschorganisationen IATA är risken för att smittas av coronaviruset vid flygresor är extrem liten.

Sedan början av 2020 har 44 fall av corona rapporterats där smittoöverföringen kan härledas till en flygresa. Under samma period har runt 1,2 miljarder passagerare befunnit sig på ett flygplan, enligt en rapport flygbranschorganisationen IATA som menar att det är säkrare att befinna sig på ett flygplan än på ett kontor just nu.

Enligt IATA är risken att smittas av covid-19 under en flygresa en på 27 miljoner. Siffran är baserad på de 44 smittofall sedan början av 2020, jämfört med de 1,2 miljarder passagerare som samtidigt var ute och reste.

– Vi inser att siffran på smittade kan vara underskattad, men även om 90 procent av fallen inte rapporterades skulle resultatet bli en på 2,7 miljoner resenärer. Vi tycker att dessa siffror är extremt lugnande. Dessutom inträffade de allra flesta fall innan munskydd blev obligatoriskt, säger David Powell, IATA:s medicinska rådgivare.

Sverige smittspårar på flygplan
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell har Folkhälsomyndigheten tagit del av rapporten som stämmer väldigt väl överens med deras egna erfarenheter. – Vi smittspårar just nu väldigt mycket på flygplan, och i Sverige har vi i princip inte hittat någonting, så det stämmer med det allmänna intrycket. Att smittas ombord på ett flygplan, den risken är väldigt, väldigt liten, sa Anders Tegnell till Allt om Resor på dagens presskonferens.

Luftflödet spelar en viktig roll
Insikterna kring de låga siffrorna av coronafall på flyget kommer från en gemensam studie genomförd av flygplanstillverkarna Airbus, Boeing och Embraer, där man har undersökt hur olika partiklar rör sig genom luften i kabinen. Luftflödet i en kabin är minimalt framåt och bakåt, utan är i stället riktat nedåt, från taket mot golvet. Dessutom byts luften ut 20 till 30 gånger per timme och går igenom HEPA-filter (high efficiency particulate arresting) som är mycket effektiva mot virus och bakterier. När kravet på munskydd initierades tillkom ytterligare en viktig faktor som gör en flygkabin säkrare än de flesta inomhusmiljöer.

Originalartikeln hittar du här