Skip to main content

Reseberättelse från kryssning i Kroatien

Aktieklubben Safrisi på kryssning i Kroatiens skärgård, oktober 2023

Så var det åter dags att i vänners lag ge sig ut på resa. Denna gång från Split i Kroatien med Yachten SEAGULL som har 16 hytter varav vi belägger 10 hytter med 18 deltagare från Aktiesparklubben SAFRISI som ger sig ut på sin 41:a resa tillsammans.  

Eftersom vi alla nått den respektabla åldern av ca 80 år bor vi hela veckan på Seagull och kryssar från Split ner till Dubrovnik och tillbaka till Split med strandhugg på olika öar. Där frukost och lunch intas på yachten medan middagar aväts i land på de olika öarna, bortsett från en kväll med Captains Dinner.  

Dag 1
Vi samlas tidigt lördag morgon på Arlanda för direktflyg med Norwegian, så alla får stiga upp i arla morgonstund och transportera sig till Arlanda med taxi.  Arlanda som vanligt en av Europas sämsta flygplatser. Hiskliga priser på grund av Swedavias skyhöga hyror, där en räkmacka kostade 400 sek! Dessutom en urdålig logistik där man från incheckning i terminal 5 fick gå 3 km till avgångsgaten i terminal 4! Swedavia optimerar sin egen logistik och struntar i kunden/passageraren, så arbetar en monopolist. 

Norwegian fantastisk med avgång på tid och ankomst till Split på exakt tid. Toppenservice med alla våra 18 resenärerna samlade på tre rader i främre delen av planet! Från flygplatsen med minibuss ner till hamnen där yachterna låg i bredd, så vi fick gå över tre båtar för att nå vår Yacht Seagull som skall bli vårt hem i en vecka framöver. 

Direkt avfärd kl 13.00 plus serverades vår första 3 rätters lunch. Sedan första badstopp efter lunch där hälften av Safrisi resenärerna hoppade i i det 22 gradiga vattnet utanför en ö i arkipelagen. På eftermiddagen skön avkoppling på akterdäck med ett gott glas kroatiskt vin. Kroatien har excellenta viner, men produktionen är begränsad så de dricker upp allt själva. Få vet att Zinfandel ursprungligen kommer från Kroatien där druvan heter Tribidrag och härstammar från 1300-talet! 

Vid 18-tiden anländer vi till Markarska. Vi får promenera längs hela hamnpromenaden till restaurangen Vicenso Grill, där var och en får beställa sin varmrätt i allt från grönpepparstek till lokal sea bass, nersköljt med lokala vita o röda viner av god kvalitet!  

Dag 2
Båten avgick tidigt söndag morgon mot ön Mljet i ytterskärgården. Så vi vaknar till en båt som gungar lätt och slår mot vågorna. Fantastisk soluppgång att beskåda vid frukost, som serveras mellan 8-9.00 på morgonen. Utmärkt frukostbuffé med bacon, korvar, äggröra, juicer o färsk frukt med mera 

En god natts sömn i de små men smart inredda premiumhytterna. Det enda hustrun inte gillar är att vi har ett gemensamt täcke i dubbelsängen! Förmiddagens båtfärd går på öppet hav till staden Pomona på ön Mljet. Relativt ruff färd med lite högre vågor. 

Som vanligt tre rätters lunch, denna dag med spagetti som förrätt, tuna fisk som huvudrätt och Tiramisu som dessert. Så mycket mat att man knappt behöver någon middag på kvällen. Hög kvalitet genomgående för måltiderna på båten. 

På Mljet ön finns en av två nationalparker på kroatiska öar. Dags för den första utflykten där 2/3 av gruppen vandrade med guiden och de med handicap stannade i byn för shopping och drinkar i en bar i hamnen. 

I nationalparken fanns två saltvatten sjöar och på den ena kunde man åka en eldriven båt vars batterier laddades med 2 kw solceller. Alla öar är branta klippöar så deltagarna fick klättra och totalt gå ca 6 000 stegs promenad upp och ner med branta trappor på denna utflykt som även innehöll ett besök i en kyrka från 1100-talet där alla välsignades av prästen! 

Avfärd från Pomona redan kl 16.00 då kaptenen ville komma närmare Dubrovnik och inom skärs då han förväntade hårda vindar från syd. Efter Dubrovnik vänder vi norrut igen och åker närmare kusten mot Split mer skyddade från vind och vågor. Vid 19-tiden anländer vi till ön Sipan endast 17 km från Dubrovnik. En ö som är semesterställe för rika personer från Dubrovnik med spännande restauranger. 

Vi behöver endast gå några minuter längs hamnpromenaden för att hitta vår restaurang där de flesta av oss enbart orkade en huvudrätt. En ö med många fiskare så de flesta åt sea bass eller musslor plus att några tog lammkotletter, fascinerande stora portioner som få orkade äta upp. Som vanligt i kombination med lokala goda viner som ingen kan namnet på. 

Här åt man billigt, plus en restaurang utan modernt kassaregister så det tog tid att räkna fram notan. Mycket trevlig familjeresturang med excellent service, så de förtjänade verkligen sin dricks. 

Dag 3
Tuff natt då hamnen på ön Sipan inte var den bästa. Strax före midnatt kom det in en häftig regnstorm från sydväst som gungade båten häftigt samt där vågorna slog mot hamnpiren och skrovet vilket skapade ett störande, ihåligt kluckande mot skrovet, som gjorde det svårt att sova. 

Kluckandet mot skrovet fortsatte under natten men blev till slut en vana och delvis sövande oljud. Tack och lov vaknade man upp på morgonen till en klarblå himmel och en soluppgång över bergkammen. Efter frukost har vi en 2 timmars färd mot en av resans höjdpunkter Dubrovnik. 

Vi har då sjövägen farit ca 20 mil söderut enligt mig som landkrabba. Våra seglande vänner hade säkert uttryckt det i distansminuter. (=120 distans) 

Efter en som vanligt god lunch på båten och en halv timmes vila bär det av med kommunal buss till ”Old Town”, dvs gamla staden i Dubrovnik som är ett världsarv. Dubrovnik, Adriatiska havets pärla, är mest känd för gamla staden som omgärdas av en 1940 meter lång mur med 6 fort runt om staden. Muren byggdes på 12-1300-talet, men staden grundades på 800-talet och är känd för sina stenhus, kloster och palats, där alla gator har marmorstens beläggning. 

1667 drabbades staden av en jordbävning där alla hus raserades och enbart muren stod kvar. Staden kunde tack vare finansiering från påven och arkitekter från Vatikanen byggas upp på mindre än 3 år med marmorbeläggning på gatorna och nya enhetliga byggnader i kalksten utefter marknadsgatan som tidigare var en kanal som då fylldes igen. Marknadsplatsen, dvs gatan som går tvärs genom Dubrovnik är botten på ett V, där både sidor är branta sluttningar med 2-300 trappsteg upp för att komma till toppen 

För turister är en promenad runt staden uppe på muren den mest kända attraktionen, kostar 35 Euro, vilket vi i vår ålder inte klarade av på grund av alla branta trappor.  

I hamnen benämnd the old port, gick en ständig ström av båtar ut för att besöka de tre semesteröarna för att få en vy av Dubrovnik från havet. Ville man ha en panoramavy över Dubrovnik kunde man ta en linbana upp på berget 400 meter över havet, kostade 27 euro. 

Om det var lågsäsong bland öarna så var Dubrovnik desto mer fyllt med turister. Två stora kryssningsfartyg låg i hamnen med flera tusen passagerare som med guidade turer skulle bese staden. 

Man kan tänka sig hur det var under sommaren när man ibland hade 7 kryssningsfartyg i hamnen samtidigt. Måste varit olidligt trångt och varmt i den muromgärdade staden. Under sommaren har det dessutom varit alltför varmt med 36 grader i 25 dagar. så rätt tid att besöka Dubrovnik är maj-juni eller september-oktober.   

Dubrovnik, en otroligt ren och vacker stad med ett otal restauranger i de stupbranta gränderna. Staden är byggd på bergssluttningar med mycket branta trappor. Gillar man kloster, palats, museer och kyrkor är det staden att besöka, men i det fina vädret drar man sig för att gå inomhus alltför ofta.  

Dubrovnik har totalt 42 000 innevånare, men inne i gamla staden bor enbart 100 familjer eller 1 000 personer permanent, främst för att det är för dyrt. Att köpa en lägenhet kostar minst 60-70 000 sek per kvm och bilen får man parkera utanför muren till en kostnad av 10 euro per tim! Många gator är dessutom så branta att barnfamiljer och äldre inte kan bo där. I stället är alla bostäder för uthyrning, genom Airbnb med flera. 

Så efter att ha vandrat runt i staden, druckit några glas kroatiskt utmärkt vin dags för en timmes rundvandring med guide. En mycket engagerad guide som verkligen kunde berätta den fascinerande historien om Dubrovnik. Var ju tidigare en del av Jugoslavien, så på andra sidan berget, 15 min bort ligger Bosnien och 20 min söderut Montenegro. De har aldrig varit rysslandsinriktade utan mer mot Italien. 

I historisk tid när Venedig var världens viktigaste handelsplats o eget land var Dubrovnik nära kopplade till Venedig och använd som en neutral handelsplats och därmed en mycket rik stad. Tidigare har Dubrovnik varit en del av romarriket, det osmanska riket, tillhört Ungern/Österrike och blivit erövrat av Napoleon, en minst sagt otrolig historia!  

Kroatien är verkligen ett ungt land och var inblandat i kriget på Balkan fram till 1995 och har nu stabiliserats som en del av EU och förde in Euron som valuta den 1 januari 2023!

Dag 4
Tisdag morgon och yachten drar norröver. Mulet på förmiddagen, så lugn morgon med spel o läsande på väg mot Kurzala. På vägen gör vi ett kort stopp i Trstenik. En by med 20 fasta invånare och ett antal semesterbostäder 

Från denna by härstammar druvan som exporterats via Italien till USA och nu benämns Zinfandel. Vi dricker självklart ett glas av deras bästa vin för 12 Euro glaset=svensk prisnivå. Vansinnigt gott och kraftfullt vin. 

Sedan vidare till Korzula, en ö där handelsmännen från Venedig för 809 år sedan byggde en borg som försvarar kanalen som då kunde skydda hela Adriatiska havet så att venetianarnas handelsfartyg kunde nå Venedig på ett säkert sätt. 

Inom fortet, som är en mindre stad fanns 11 kyrkor och ett antal italiensk inspirerade palats. Ritat av venetianska arkitekter med krökta gränder från söder för att skydda mot hårda vindar på vintern och raka gränder från norr för att ge svalka på sommaren. Klok stadsplanering redan för 800 år sedan! 

På kvällen middag i hamnen med små läckra förrätter med en friterad räka, en vårrulle samt råbiff. Till varmrätt åt de flesta en sallad eller deras special hamburgare med svart bröd(färgat av bläckfisk), som vanligt med vitt o rött vin från Kroatien. Fascinerande hur goda deras viner är! 

Trång och mysig restaurang där det skapades god stämning. Kort promenad åter till yachten. Kvällen avslutades på yachten med Irish Coffee och After eight choklad! 

Dag 5
På onsdag morgon tidig avfärd kl 06.00 mot Hvar, nästa ö som lär vara ett lyxparadis för rika europeer. En Jetset ö där staden heter Hvar City. Belägen i en lagun på öns västsida med gammal bebyggelse mellan 3-800 år gamla hus men även en hamn med fantastiska lyxbåtar. Hvar city har flest soltimmar av alla städer i Europa med 240 timmar per månad. Man brukar säga att över 100 soltimmar ger goda viner!   

Idealiskt med kalksten och högt antal soltimmar för att skapa excellenta viner som odlas på de branta klippsidorna vända mot söder o väst. På grund av de branta sluttningarna måste alla druvor skördas manuellt. 

Vid lunch avfärd mot ön Brac där vi utanför hamnen till staden Milna fick ytterligare ett badstopp för att sedan lägga till inne i den lilla staden Milna för natten. En hamn med ett oändligt antal segelbåtar, många 45 footare och stora katamaraner. I kväll ligger vi tredje motoryacht i bredd där vi är i särklass minst. 

Promenad i byn på en ö som är mest berömd för sin olivolja som många köpte med sig hem. Man märker att säsongen är på väg att ta slut då många restauranger o affärer har stängt ner för säsongen. Men barer finns alltid öppna för en öl eller ett glas rosévin. 

På kvällen en utmärkt middag på restaurang Fjaka strax nedanför båten där de flesta åt skaldjursrätter i allt från Pisto Misto till räkspett och bläckfisk. Som vanligt med fantastiska röda o vita viner. Här kan man alltid välja husets vin eller annat lokalt vin och de är alldeles utmärkta! 

Några avslutade kvällen med en promenad utefter strandpromenaden för att köpa glass av italiensk typ med otroliga färger som man undrar om de är nyttiga!! 

Dag 6
På grund av risk för plötslig storm och grova vågor kommer vi redan på torsdagen att återvända till Split, avfärd kl 07.00 och ankomst till Split vid 11-tiden. En minnesvärd dag som vi sent kommer att glömma, mer än en timmes färd på öppet vatten där yachten gungade o slog kraftigt i stormbyarna.  

Några gäster spydde, men SAFRISI består av seglingsvana personer så vi klarade oss hyggligt. Mycket glaskross i baren, där Cruise managern fick ligga över frukostdisken för att rädda vad som räddas kunde av glas o porslin. Skicklig skeppare som ändrade resrutten, så vi dels haft fint väder större delen av veckan och dels får göra morgondagens besök per buss på land från Split.  

Så en dags mindre kryssning, men tur är väl det då det skall blåsa 20 % hårdare vindar i morgon, då vi får hålla oss i land. 

Dagens lunch som buffé för att inte äta för mycket då vi ikväll skall aväta Captains Dinner med 4 rätter o drink. Enda tillfället att sätta på sig kavaj. På eftermiddagen först vandring med guide i det romerska palatset som är ett Unesco Världsarv sedan 1979. Det romerska palatset byggdes på 300-talet med hjälp av 20 000 slavarbetare och täckte en yta på 30 000 kvm. 

Ingångar från 4 vädersträck och inom murarna fanns Masoleum för kejsaren och bostäder för tusentals soldater o tjänare. Romarriket var så stort att kejsaren fick utnämna 4 ståthållare varav 2 var svärsöner till kejsaren. Kejsaren själv såg sig som son till guden Jupiter! 

Split är Kroatiens andra stad i storlek med 180 000 invånare, dvs ändå relativt liten jämfört med huvudstaden Zagreb. Kaos i Split på grund av de hårda vindarna där de flesta färjor till öarna var inställda och de flesta yachter sökt sig tillbaka till Split för att undgå det stormiga havet. Vi kom tidigt före lunch, men på kvällen låg 5 ytterligare yachter förtöjda utanför oss som låg vid kaj. 

På väg från stadsvandring tillbaka till båten ett självklart stopp vid strandpromenaden för en Aperol Spritz. Alltid spännande att studera människor som promenerar förbi. Såg för först gången en polis som körde en eldriven sparkcykel! 

Näst sista kvällen på resan med Captains dinner. Skepparen som äger båten en glad fyr som lyfte festen. Vi serverades en 4 rätters middag med Tuna mousse, någon lokal pankaksrätt med spenat, Sea Bass samt chokladmousse. Under kvällen presenterades besättningen, bjöds på musik med lokal musik plus en kapten som for runt mellan borden och underhöll alla. Verkligen en minnesvärd och mysig kväll! 

Dag 7
Fredag morgon, sista dagen på resan avfärd med buss till ytterligare ett världsarv, staden Trogir ca 30 minuter norr om Split. Kroatiens äldsta stad mer 2300 år gammal, dvs grundad ca 300 år för Kristus födelse. En stad med 12 000 invånare med där The Old Town som en mindre ö endast idag hade ca 200 invånare.  

Gamla staden var tidigare omgärdad av en mur men den rev Napoleon ner av främst hygieniska skäl. Återstod idag endast porten samt södra stadsmuren med ett kloster samt ett bevakningstorn, som idag bland annat använts som biograf.  Inom staden en enorm katedral som tog 400 år att bygga och därför innehöll många olika stilar från gotisk till barock. Det äldsta palatset var idag Hotell de Ville, dvs stadshus samt ett antal vackra byggnader med rik utsmyckning. Staden kallas inte för inte ”Lilla Venedig”. 

”Sista kvällen med gänget” blev en annorlunda avskedsmiddag, då vi hade sen trerätters lunch kl 14.00 så ingen var direkt hungrig på kvällen. Därför kort promenad til ett steak house Bakra ca 800 meter från yachten. 

Många delade på en huvudrätt i allt från Pizza till Sirloin Steak och grillade räkor. Fler var törstiga så det dracks öl i mängder plus som vanligt goda Kroatiska vita o röda viner. Avslutning på yachten med drinkar och trevlig samvaro. Härlig ljudnivå i goda vänners lag! 

Dag 8
Tidig avfärd efter frukost till Splits flygplats för retur till Arlanda med Norwegian. Hur sammanfattar man en vecka som denna. Främst trevligt att träffas och tur att väderprognoserna är så felaktiga. Ingen dag under 20-22 grader! Fantastiskt fint väder i 5-6 dagar tills stormen Jugo träffade Kroatien. En skicklig skeppare styrde om programmet så vi landade en dag tidigt i Split och kunde istället göra en spännande utflykt till Kroatiens äldsta stad. 

Livet på motoryachten har varit över förväntan med mysiga hytter även om vi landkrabbor inte är vana vid kluckande vågor som slår mot skrovet. Luncherna har varit alltför stora med mycket god tre rätters lunch. Konsekvensen blev att kvällsmiddagarna på öarna blev nedkortade till en huvudrätt som ofta delades mellan oss. 

Fantastisk service från skeppare, cruise manager till besättning och inte minst Mariana som skötte serveringen från arla morgonstund till natta drink. 

Resan blev extra minnesvärd tack vare att vi fick uppleva allt från badväder till stormiga vatten plus att Kroatien har en fascinerande historia som ett land som alltid varit belägrat från romartiden fram till 1991 då man för första gången blev ett självständigt land! 

Tack Safrisivänner för en oförglömlig resa och mycket trevlig samvaro! 

Vid pennan Gösta 

Fritextsökning
Få senaste nytt!
Få senaste nytt!

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli först med att få de senaste nyheterna, tips och våra unika erbjudanden.

this is a picture of the number 7this is a picture of the number 2this is a picture of the number 1this is a picture of the number 9