Bra att veta

Bagage
Bagage kan komma på avvägar eller skadas. Skadat eller förlorat bagage ska anmälas direkt på flygplatsen på ett särskilt formulär (PIR rapport). Kopia av anmälan bör ses som värdehandling ifall skadan skulle leda till ett försäkringsärende. Ifall något skulle hända ditt bagage utgår ersättning i enlighet med flygbolagets gällande bestämmelser. Observera att flygbolagens ersättning för förlorat eller skadat bagage är begränsat.

För att gå vidare med ärendet måste ni följa de instruktioner som finns på respektive flygbolags hemsida:
https://www.sas.se/allt-om-resan/vid-ankomsten/skadat-bagage/
https://www.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/skadat-bagage/
https://primeraair.se/travel-info/baggage/damaged-baggage/

Vi hjälper er med ärenden för skadat eller förlorat bagage på flighter med Croatia Airlines. För att processen ska gå så smidigt som möjligt behöver vi en fullmakt som ni kan ladda ner här:
Fullmakt för bagageärenden
Skriv under dokumentet och skicka det till oss via post, e-post eller fax. Skicka även en kopia på PIR-rapporten samt bagagetag senast 5 dagar efter skadetillfället. Vi behöver också ett kontonummer för de fall där ersättning utgår.

Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar. Länk till Montrealkonventionen.

För information om vad som du får ta med dig ombord på flygplanet, se Transportstyrelsens hemsida.

För s.k. övervikt debiteras taxa enligt det aktuella flygbolagets särskilda bestämmelser. Observera att ett enskilt kolli aldrig får väga mer än 32 kg. Detta gäller även om du köpt till extra bagagevikt eller delar bagage med ditt resesällskap.


Croatia Airlines

Handbagage: Max 8 kg. Måtten får inte överstiga 55 x 40 x 20 cm (L x H x B).
Incheckat bagage: 1x15 kg.

Spädbarn (under 2 år) får checka in 1x15 kg samt en hopfällbar barnvagn.


SAS

Handbagage: Max 8kg. Måtten får inte överstiga 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). Förutom ett handbagage så får du också ta med dig en liten handväska eller en liten väska för din laptop.
Incheckat bagage: 1x23 kg.

Spädbarn (under 2 år) kan ta med sig ett incheckat bagage på max 23 kg, storlek max 115 cm, samt en barnvagn. Tänk på att det inte ingår något handbagage för ditt spädbarn. Barnvagn och bilbarnstol checkar du in precis som vanligt, det krävs ingen registrering i förväg. Vill du ta med barnvagn till barn över 2 år räknas det som ett bagage.


Norwegian
Handbagage: 1x10 kg. Måtten får inte överstiga 55 x 40 x 23 cm (L x H x B). Handbagage ingår inte i biljetten för spädbarn, men du får ha med dig en rimlig mängd barnmat och välling/dryck under resan.
Incheckat bagage: 1x20 kg. Måtten får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm.

Spädbarn (under 2 år)
5 kg incheckat bagage ingår (packat i din väska eller i en separat väska). En bilbarnstol och en barnvagn ingår.

Barn (2–11 år)
Samma bagageregler som vuxna. En bilbarnstol och en barnvagn ingår.

Barnvagnar och rullstolar (ej elektriska) får fritt medtagas och ingår ej i bagagevikten och checkas in som specialbagage. Specialbagage checkas vanligtvis in på specialdisk och hämtas ut på bagagebandet med övrigt bagage. Mediciner och stöldbegärliga föremål samt utrustning som du inte kan undvara bör packas i handbagaget. Enligt nya regler får i handbagaget medtagas vätskor, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl). Dessa skall placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse som skall vara återanslutningsbar. Mediciner, barnmat och vätska som ingår i särskild diet får medtagas. Eventuell övervikt betalas direkt vid incheckningen. Vassa föremål, t ex saxar, ska packas i resväskan som checkas in.

Bokning och biljett
Bokningsbekräftelse får du via e-post eller med posten enligt önskemål. Här framgår namn på samtliga resenärer, resdatum, aktuella restider, reslängd, resmål, hotellnamn eller annan boendeform, rumstyp, priser per person, eventuella rabatter och om du tecknat försäkring respektive avbeställningsskydd. Bokningsbekräftelsen gäller som resebevis/biljett efter erlagd slutbetalning. Efter slutbetalning får du en ny kopia på bokningsbekräftelsen tillsammans med en hotellvoucher (vid bokning av boende) via post eller e-post cirka två veckor innan avresa. För dig som väljer utskick via e-post får du dessa dokument som bilaga som du skriver ut själv och tar med till resmålet. Det är alltid kundens skyldighet att kontrollera att alla uppgifter är korrekta. Vid köp av resa nära avresedatum skickar vi inte ut bokningsbekräftelse p.g.a. postgången. Resebevis/biljetten fås via e-post. Viktigt att du skriver din e-post adress korrekt.

Betalning av resan
När du bokat en resa med oss kan du själv välja hur du vill betala för din resa. De alternativ vi erbjuder är:

1. Betala via bank/internetbank
Du betalar till bankgiro 5712-1683. Det är viktigt att du anger OCR-numret som du hittar på bokningsbekräftelsen. Tänk på att det kan ta upp till 3 bankdagar innan betalningen är oss tillhanda. Om du skulle bli sen med din betalning kan du skicka ett betalningsunderlag till oss, exempelvis i form av en kopia av ett kvitto. Ta en bild eller skärmdump och skicka till info@kroatienspecialisten.se När det är mindre än 7 dagar kvar till avresa måste ett kvitto på att betalningen skett skickas omgående.

2. Swish
Betala med Swish till nummer: 1234198784. Fyll sedan i beloppet du ska betala. I meddelandefältet är det mycket viktigt att du fyller i samma OCR-nummer som vid bankgiroinbetalning.

3. Betalning med bankkort
På vår hemsida kan man även betala med internetbank eller bankkort. Logga in längst upp till höger på vår hemsida med med din e-postadress och lösenordet som finns i din bokningsbekräftelse. Vi accepterar både VISA och Mastercard.

Krypterad information vid kortbetalning online
Kroatienspecialistens betalningslösning hanteras av DIBS, vilket innebär att inga kontokortsnummer bearbetas eller lagras i vårt system. All information om transaktionerna erhålls i krypterad form. I och med detta följer vi kontokortsföretagens regelverk (PCI DSS) vilket är ett krav för att vi ska få ta emot betalning med kontokort. Allt för din säkerhet vid betalning via kroatienspecialisten.se.

För ytterligare frågor gällande betalningar kontakta Kroatienspecialistens kundtjänst via e-post, info@kroatienspecialisten.se eller via telefon, 0771 800 300.
Våra fullständiga betalningsvillkor hittar du i våra resevillkor.

Barn under 2 år
Barn som på avresedagen ej fyllt 2 år (infant) betalar endast 400 kr för sin resa. Detta under förutsättningen att de inte har eget säte på flygplanet samt sover i förälders bädd eller i spjälsäng. Spjälsäng kan beställas vid bokningstillfället, på vissa boenden kostar detta extra och betalas på plats. En barnvagn får medtagas kostnadsfritt på flyget, dock ej bagage.

Minderåriga och barn som reser själva eller med andra än vårdnadshavare
För dem som ännu inte fyllt 18 år krävs ett intyg från vårdnadshavare för att få resa på egen hand till Kroatien. Intyget bör vara på engelska (eller kroatiska). Intyget kan man ladda ner HÄRIFRÅN. Fyll i alla uppgifter, bifoga kopior på vårdnadshavares legitimation och underskrifter. Intyget skickas till oss via post eller mail:

Kroatienspecialisten AB
Kungsgatan 35
111 56 Stockholm
info@kroatienspecialisten.se

För vårdnadshavare och minderårig med olika efternamn rekommenderar Sveriges ambassad att ett personbevis på engelska medförs där familjeförhållandet framgår. Kom ihåg att upplysa Skatteverket att intyget ska vara på engelska. För minderåriga som reser med annan person än vårdnadshavare krävs ett intyg där det framgår att vårdnadshavare gett sitt samtycke till resan med denna/dessa person/er, ett sådant kan man ladda ner HÄR.

Ifall felaktiga uppgifter lämnats som medför att resan inte kan genomföras kommer en avgift motsvarande gällande resevillkor för avbokningar att tas ut.

För mer information, besök swedenabroad.com

Flygresan
Kroatienspecialistens paketresa börjar och slutar på den flygplats som angivits på resebekräftelsen.

Flygförseningar
Tyvärr så är förseningar oundvikliga för alla flygbolag. Tekniska problem, trängsel i luftrummet, dåligt väder och liknande är alla vanliga orsaker till att förseningar uppstår. Med tanke på detta är det en bra idé att ha minst 2,5 timme till godo mellan anslutande transporter.

För att få ersättning för missad utresa eller andra anslutningar krävs en reseförsäkring med rätt skydd, eftersom Kroatienspecialisten och flygbolagen inte ansvarar för detta eller andra eventuella konsekvenser som kan medfölja. Det är resenärens ansvar att kontrollera vilka villkor som gäller i reseförsäkringen.

Gravid
Bestämmelserna om flygning för gravida kvinnor kan skilja sig från bolag till bolag. För Kroatienspecialistens resor gäller följande: Gravida kvinnor tillåts flyga fram till fyra veckor innan beräknad nedkomst. Resan måste då vara avslutad innan man påbörjar den fjärde veckan innan beräknad nedkomst.

Vid mindre än fyra veckor, men mer än två veckor till beräknad nedkomst, tillåts flygning endast mot ett läkarutlåtande och läkarintyg. Flygningen får inte vara längre än 4 timmar. Om det är mindre än två veckor till beräknad nedkomst, tillåter vi inte att den gravida flyger med oss.

Resande med funktionshinder
Hur tillgängligt ett resmål är för personer med funktionshinder varierar kraftigt. Den standard och anpassning, speciellt för rörelsehindrade, som vi är vana vid hemifrån finns tyvärr sällan på resmålen.

Det är vårt mål att alla som reser med oss skall få en så lyckad semester som möjligt. För att kunna uppnå detta är det mycket viktigt att du informerar oss vid bokningstillfället vilka specifika krav som ditt funktionshinder ställer på en väl fungerande semester. Några av våra hotell har handikappanpassade rum men hotellet i sig kan fortfarande ha trappor till reception och pool m.m. Ibland är omgivningarna svårframkomliga utan gångvägar och med höga trottoarkanter. Kontakta oss för mer information och prisuppgift. Du som är beroende av rullstol måste kontakta oss vid bokningstillfället för att du skall kunna få hjälp med att komma på och av flygplanet. Flygbolaget behöver alltid godkänna olika sorts hjälpmedel som behövs tas med som incheckade bagage eller ombord som tex. elektriska rullstolar och syrgas. Viktigt att du meddelar oss detta innan du bokar.

Observera att det oftast är omöjligt att ta med rullstolar på transferbussar. Vi hjälper gärna till att ordna annan anpassad transport, men denna extrakostnad får du själv betala. Beställer du ändå vår ordinarie transfer, gör vi inga återbetalningar om ordinarie transport inte kan utnyttjas. Våra guider har tyvärr inte någon möjlighet att lyfta eller bära personer med rörelsehinder eller deras bagage. Ospecificerade resor rekommenderas inte för rörelsehindrade.

Sjukvård och Europeiska sjukförsäkringskortet
Kroatien blev medlem i EU 2013 och omfattas därmed av det europeiska sjukförsäkringskortet. Detta ger innehavaren rätt till nödvändig sjukvård i den offentliga sjukvården på samma villkor som Kroatiens egna invånare. Kortet kan beställas via Försäkringskassans hemsida:
Försäkringskassan - Europeiska sjukförsäkringskortet
Det europeiska sjukförsäkringskortet ersätter inte exempelvis hemresor med ambulansflyg och ger inte samma skydd som en privat reseförsäkring. Beställ kortet i god tid då det kan ta upp till 10 arbetsdagar att utfärda.

Hög- och lågsäsong
Mycket av informationen som ges i hotell- och resmålsbeskrivningarna gäller först och främst högsäsong (juli till augusti). Resmålets karaktär kan variera beroende på tidpunkten för din resa. Det kan förekomma avvikelser gällande aktiviteter och utbud på hotell och stränder, exempelvis kan hotell och stränder ha ett färre antal restauranger öppna under lågsäsong och strand- och sportaktiviteterna är begränsade.

Incheckning
Du bör vara på flygplatsen två timmar före flygets avgång både från Sverige/Norge och också Kroatien. Incheckningen stänger ca en timme före avgång. På vissa flygningar är platserna redan förutbestämda och går inte att ändra vid incheckningen. Ibland kan det även hända att sällskapet inte får sitta tillsammans ombord. Önskemål om sittplats kan framföras vid incheckning på flygplatsen men kan ej garanteras. På flygningar med flygbolaget SAS kan du själv boka sittplats online på www.sas.se (endast för utresa) tidigast 22 timmar innan avresa. Efter incheckning är du själv ansvarig för att komma i tid till gaten för ombordstigning.

Taxfree och försäljning ombord
På våra flyg ingår inte förbeställd taxfreeförsäljning ombord, därför skickas inte heller någon taxfreekatalog. Dock finns det ett begränsat utbud av taxfreevaror till försäljning ombord. Vi rekommenderar därför att man handlar på taxfreebutikerna på flygplatserna innan du går ombord eller i Kroatien innan hemresan. Nedan hittar du SAS och Croatia Airlines utbud av produkter som kan köpas på våra flighter:

Croatia Airlines - Sales onboard catalog

SAS - STORE katalog 2015

Transfer
Transfer ingår ej utan kan köpas till vid bokningstillfället, dock ej om man köpt ”Endast flygstolstol”. Transfer till och från hotellet sker med buss och ibland minibuss. Vid ankomst på flygplatsen möter reseledare upp dig och hänvisar dig till rätt transferbuss. Ibland sker transfern gemensamt för flera ankommande/avgående flyg. Detta kan innebära att du får vänta på flygplatsen före avfärd. Reseledare medföljer inte alltid transferbussen och i de fall de gör det är transfern inte tänkt som en guidad tur. Du måste själv undersöka avgångstiden från resmålet på anslagstavlan/pärmen i boendets reception eller ta kontakt med våra reseledare på plats eller via journumret.

Skatteåterbäring för utländska medborgare
Skatteåterbäring kan begäras av turister vars inköp överstiger 500 HRK, och som har en godkänd ”Tax Cheque". Skatteåterbäringen kommer att erhållas inom ett år. För mer information om hur du går till väga kontakta kroatiska tullverket (Telefonnummer: + 385 1 61 02 333)

Pass och visum
Kontrollera i god tid före avresa att ditt pass är giltigt för hela utlandsvistelsen och att det inte är trasigt. Kontrollera med passmyndigheterna eller Kroatiens ambassad ifall du är osäker. Utländska medborgare uppmanas att kontakta sitt lands ambassad för besked om passregler och visumkrav. Kroatienspecialisten ansvarar inte för följderna om resenär har trasigt pass eller ej har giltigt pass eller visum. Svenska medborgare behöver inte visum.

Reseförsäkring
Reseförsäkring är inte inkluderad i priset. Det är viktigt att ha ett fullgott skydd när man befinner sig utomlands. Det är ditt eget ansvar att se över ditt reseskydd före avresa. Många hemförsäkringar och kreditkorts-reseförsäkringar är inte heltäckande. Kroatienspecialisten samarbetar med SOLID Reseförsäkringar och vi hjälper gärna till med att teckna reseförsäkring, som ett tillägg till din hemförsäkring. Kroatienspecialisten ansvarar inte för kostnader som uppstår om reseförsäkring saknas. För en veckas resa inom Europa kostar det 290 kr per person.

Önskemål och kommentarer
Vid bokningstillfället har du möjlighet att lämna olika önskemål. Vi vidarebefordrar alla önskemål till hotellen men vi kan inte garantera att önskemålen blir uppfyllda. Observera att Kroatienspecialisten inte behandlar eventuella önskemål eller kommentarer som skrivs på betalningsavin.

Övrigt
Det är viktigt att de uppgifter som exempel adress och telefonnummer som lämnas vid bokningen av resan är aktuella så att du kan kontaktas fram till avresan om det skulle ske några förändringar. Ring alltid och meddela om du har bytt adress eller telefonnummer! Kroatienspecialisten tar endast ansvar för information i egen katalog, prislista och hemsida. För information på andra aktörers hemsidor ansvaras ej.

Bra att veta på resmålet.

Avstånd
Angivna avstånd i hotellfakta är till närmsta badbara strand och till närmsta lokala centrum, inte nödvändigtvis till största eller bästa på resmålet. Samtliga avstånd mäts från hotellets tomtgräns.

Buller och störningar
En del av våra hotell ligger i turistområden med folkliv och kvällsaktiviteter. Ljudnivån från t.ex. barernas och restaurangernas musikanläggningar utanför hotellen kontrolleras av de lokala myndigheterna och är något som vi som researrangör har svårt att påverka. Likaså kan i vissa fall störande ljud från byggnationsarbeten i hotellets närområde förekomma.

Enkelrum och rum för eget bruk
Alla som reser ensamma och önskar inkvartering får betala ett tillägg. Det kan antingen bli ett enkelrum eller ett dubbelrum för eget bruk. De flesta hotell har ett begränsat antal enkelrum och de är därför dyrare.

Extrasäng
Om ett hotellrum eller lägenhet har möjlighet till extrasäng får du räkna med att det blir trångt. Extrasängarna håller vanligtvis inte samma komfort som de ordinarie sängarna och kan vara bäddsoffa eller bäddfåtölj. Det är också vanligt att extrasängarna är kortare och smalare än ordinarie bäddar.

Förseningar
Förseningar kan ibland uppstå och de orsakas vanligtvis av trängsel i luftrummet, väderförhållanden, tekniska problem och så vidare. Tänk på att ha minst 2,5 timmar mellan flyg och vidareförbindelse (som bör vara ombokningsbar). Vid försening ges inte ersättning för kostnader som t ex förlorad semesterdag, förlorad inkomst, missade anslutningar, utgifter för taxi eller telefonsamtal till anhöriga. En reseförsäkring kan i vissa fall täcka dessa utgifter.

Hotellrum
Ett dubbelrum är vanligtvis tänkt för två personer. Halkskydd och duschdraperi finns oftast inte i badrum. I de fallen att det finns minibar på hotellrummet bekostar du själv drickan. Den fylls på vid begäran.

Balkonger och utsikt
På de boenden som har balkong kan utsikten klassificeras i olika nivåer som utgår från hotellets officiella information. Vi försöker dock alltid visa och beskriva balkongerna så rättvist och utförligt vi kan.

Balkong/Balkong mot omgivning: I de fall där det endast är angivet att lägenheten eller rummet har balkong så har man utsikt mot omgivande bebyggelse eller grönområde, exempelvis omgivande berg eller en park.

Balkong mot havssida: Balkonger med den här beskrivningen ligger på den sida av huset som är vänd mot havet. Det betyder inte att man har havsutsikt, men däremot oftast att solen ligger på under större delen av dagen eller att den har kvällssol.

Begreppet ”havssida” används bara som en lägesbeskrivning och kostar inget extra.

Balkong med delvis havsutsikt: Med delvis havsutsikt menas att havet till en inte oväsentlig del är skymt av exempelvis flera träd, andra hus eller kan ses från en begränsad vinkel från balkongen.

Balkong med havsutsikt: Om utsikten antingen är helt fri eller marginellt skymd av till exempel ett enstaka träd eller hus anses detta vara havsutsikt.

In-/utcheckning
Vid ankomst på förmiddagen eller tidigt på eftermiddagen händer det att rum/lägenheter ännu inte är iordningställda. Det är vanligt att rum/lägenheter inte kan disponeras innan 15.00. Enligt internationella hotellbestämmelser skall rum/lägenheter lämnas före 11.00 på avresedagen (i undantagsfall tidigare). Detta gäller även om hemresan sker sent på kvällen. Ofta kan hotellet erbjuda utrymme för bagageförvaring samt något eller några rum som disponeras gemensamt av hemresande för t.ex. ombyte och dusch. Kroatienspecialisten ansvarar inte för gästernas bagage.

Insekter och djur
Myggor, myror, flugor och kackerlackor m fl kan förekomma på hotellrummet/lägenheten oavsett standard, men det är väldigt sällsynt. Kontakta boendets städpersonal eller Kroatienspecialistens personal så hjälper de till med insektsmedel mot dessa. Om du inte lämnar framme öppnade förpackningar och förbrukade varor så minskas risken.

Luftkonditionering och fläktar
Många av våra hotell har luftkonditionering. Vissa hotellen/lägenheter tar en extra kostnad för detta som betalas direkt till boendet. På lägenhetshotellen är aggregatet placerat i ett av rummen i lägenheterna, oftast i sovrummet. Beroende på väder och säsong kan luftkonditioneringen tidvis vara avstängd. Tänk på att luftkonditionering inte ska vara påslagen då man inte vistas på rummet eller i lägenhet. Luftkonditioneringen är vanligtvis igång under högsäsong och ställs på många hotell om under vintersäsongen och fungerar då för uppvärmning.

Lägenhet
När du bor i lägenhet/villa ansvarar du själv för städning under din vistelse. Lakan och handdukar finns att tillgå. Enrumslägenheter är ofta små och består av kombinerat sovrum/vardagsrum/pentry. Enrumslägenheterna är lämpliga för 2-3 personer. Tvårumslägenheter består vanligtvis av ett sovrum och ett kombinerat vardagsrum/pentry där det oftast finns extrabäddar i bäddsoffa. Tvårumslägenheterna är lämpliga för 2-4 personer. Trerumslägenheter har oftast två separata sovrum och kombinerat vardagsrum/pentry där det ibland finns extrasängar i bäddsoffa. Trerumslägenheter är lämpliga för 4-6 personer. Den första siffran anger i regel ordinarie antal bäddar och den andra siffran anger i regel antal extrabäddar. Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheter på ett och samma lägenhetshotell. Köken är enkelt utrustade, saknar oftast ugn och har endast två kokplattor. Även möblemanget är baserat på antal ordinarie bäddar i rummet. Mer information om vad som ingår i ditt boende hittar du på vår hemsida under lägenhetens beskrivning.

Städning och självhushåll i lägenhet

När vi i objektets beskrivning skriver att det är självhushåll och avresestädning betyder det:

  • Du kommer till en nystädad lägenhet med rena lakan och handdukar.
  • Ingen mer städning sker under din vistelse, lägenheten städas efter din avresa till nästa gäst.
  • De flesta boenden byter handdukar mitt i veckan, ej lakan. Om du har behov av nya lakan och handdukar, fråga din värd om du kan få nya.
  • Om du har bokat två veckors resa, sker städning med byte av lakan efter den första veckan.
  • På de flesta boenden ingår förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa. Om det inte skulle finnas, fråga din värd vad som gäller på ditt boende.
  • På alla boenden finns kastruller och stekpanna, en uppsättning bestick, tallrikar och glas per person. På de flesta boenden finns vattenkokare och kaffebryggare. Om det inte skulle finnas, fråga din värd om du kan få låna.

 
Måltider
På alla hotell, men inte lägenhetshotell ingår frukost. När halvpension ingår i priset är det vanligtvis frukost- och middagsbufféer om inte annat angivits på bokningsbekräftelsen.

Pengar och värdesaker
Lämna aldrig pengar eller värdesaker liggande framme i hotellrummet/lägenheten. Förvara i stället dina värdesaker inlåsta i kassafack, som oftast finns att tillgå i receptionen eller på ditt rum (i vissa fall mot avgift). Kroatienspecialisten tar inget ansvar för stöld av t.ex. värdesaker eller pengar.

Reseledning
På de flesta större destinationer träffas våra reseledare. Reseledare möter upp dig vid ankomst och de är även anträffbara på hotellen under vissa tider, eller på deras kontor. Om du inte har möjlighet att träffa reseledarna har du möjlighet att få hjälp via vår telefonservice. De finns till för din skull! Tveka inte att kontakta dem för råd eller information. Våra reseledare är skandinavisktalande men ibland kan även engelskspråkig personal förekomma.

Service på resmålet
Vår servicenivå är indelad i tre kategorier: full service, telefonservice och lokal service och kan skilja sig mellan låg och högsäsong. Information för vad som gäller för din destination hittar du på vår hemsida under fliken fakta på varje resmål. Under din vistelse kan du få hjälp och svar på frågor från våra reseledare som finns på plats på de större destinationerna. Om reseledare inte finns på destinationen har du alltid möjlighet att få hjälp via telefonservice på vårt jourtelefonnummer. Telefonnumret till reseledarna hittar du i ditt välkomstbrev som du får vid ankomsten på flygplatsen.

Spjälsäng
Spjälsäng håller generellt inte samma standard och uppfyller ej samma säkerhetskrav som i Sverige.

Swimmingpool
Av utrymmesskäl finns det sällan solstolar till alla boende på hotellet. Därför är det ej tillåtet att blockera solstolar som ej utnyttjas. Vissa hotell har förbud mot att använda poolen under vissa tider på dygnet. Det är vanligt att barnpoolen är en avgränsad del av huvudpoolen.

Utflykter
På de flesta resmål erbjuds ett varierat utflyktsprogram. Detta program arrangeras av vår lokala samarbetspartner. Anmälan och betalning sker direkt till våra representanter på resmålet. Lokala restriktioner, väderförhållanden och andra skäl kan göra att avresedagar läggs om.

Uppvärmning, vatten och ström.
Ibland kan vissa varmvattenaggregat ge ett störandet ljud. Varmvattenberedare är vanligt i framförallt i lägenheter. Tänk på att slå på varmvattenberedaren så fort du kommer till lägenheten. Det kan ta upp till ett par timmar för vattnet att värmas upp. El i Kroatien är 220 V, med samma eluttag som i Sverige. Kranvattnet i Kroatien är rent och kan drickas i hela landet.